Liikenneturvallisuus on kuljettajan ykkösjuttu
Raitiovaununkuljettajan täytyy olla työssään koko ajan tarkkana. Aivan erityistä huomiota vaatii ison vaunun ajaminen silloin, kun muilla liikkujilla pääsee valppaus syystä tai toisesta herpaantumaan.
Laura Savela on ajanut työkseen raitiovaunua yli 15 vuotta, ensin Helsingissä ja vuoden 2024 helmikuusta lähtien Tampereella. Vuosien kokemus on vahvistanut, että ennakoiva ajo on on todella tärkeää.
– Kyllä siinä kuljettajan pään pitää kääntyä joka suuntaan, että pystyy huomaamaan kaiken. Ja sittenkin joku voi yllättää ilmestymällä vaunun eteen esimerkiksi vastaantulevan ratikan tai bussin takaa, Savela sanoo.
Teiskontie, Sammonkatu, Hervannan liikenneympyrät sekä Hervantakeskuksen ja Koskipuiston tienoot ovat kaikki paikkoja, jotka vaativat Savelan mukaansa raitiovaununkuljettajalta erityistä varuillaanoloa ja muun liikenteen tarkkailua. Vaaratilanteita aiheuttavat esimerkiksi autoilijat, jotka tulevat Ratikan eteen punaisilla valoilla tai kääntymiskieltomerkin takaa.
Savela listaa myös Tullin ja Hiedanrannan pysäkit. Ensin mainitulla jalankulkijat ovat vaarassa jos kiiruhtavat päin punaisia, jälkimmäisessä hoppu liityntäbusseille saattaa saada aikaan vaaratilanteita.
– Olen aika pienistäkin eleistä oppinut huomaamaan, mitä ihmiset aikovat todennäköisesti tehdä. Kuljettajana joudun kuitenkin reagoimaan esimerkiksi radan yli juoksevaan ihmiseen vauhtia vähentämällä, Savela sanoo.
Liikenteenohjaus neuvoo ja ohjeistaa
Entä jos kaikesta ennakoinnista ja tarkkaavaisuudesta huolimatta tapahtuu jotain? Pääsääntönä on, että kuljettaja ilmoittaa tapahtuneesta radiopuhelimella Ratikan liikenteenohjauskeskukseen ja jatkaa sitten tilanteen vaatimalla tavalla.
– Jos on käynyt pahemmin, soitetaan tietysti hätänumerosta 112 apua paikalle, ja muuten toimitaan liikenteenohjauksen ohjeiden mukaan, Savela sanoo.
Vaunun matkustajat pyritään pitämään ajan tasalla. Vaunussa on valmiita kuulutuksia onnettomuustilanteiden varalle, ja kuljettaja voi myös itse kuuluttaa.
– Liikenteenohjauskeskuksesta tulee ohjeita esimerkiksi sen suhteen, miten ja millä pysäkillä matkustajat saadaan turvallisesti ulos vaunusta, jos se on tarpeen, Savela kertoo.
Henkilöautossa ihmiset ovat melko hyvässä suojassa suuremmilta vahingoilta, mutta jalankulkijat, pyöräilijät ja muu kevyt liikenne ovat haavoittuvaisempia onnettomuustilanteissa. Siksi Tampereen Ratikka kehottaa erityisesti näitä ryhmiä ”käyttämään raitiovainuaan” – olemaan tarkkana liikenteessä, jotta vältyttäisiin myös läheltä piti -tilanteilta.
Kehitä raitiovainuasi ja kertaa Ratikkakaupungin liikennesäännöt Tampereen Ratikan sivuilla>>
Kamerat kuljettajan apuna
Raitiovaununkuljettaja tarkkailee liikennettä myös kameroiden avulla. Savela kertoo, että ajaessaan hän vilkaisee välillä, mitä vaunun ulkokameroiden kuvat kertovat muusta liikenteestä. Pysäkeillä niistä voi katsoa, että ihmiset ovat päässeet kyytiin. Vaunun sisäkameroita hän katsoo lähinnä, kun vaunu on pysähtyneenä joko pysäkillä tai liikennevaloissa.
– Sisäkameroista varmistan, että vaunussa on kaikki hyvin. Siellä on myös SOS-puhelimet, joilla matkustaja saa yhteyden kuljettajaan, jos hän huomaa että joku häiriköi tai on vaikka saanut sairauskohtauksen, Savela sanoo.
Savelalla on selvät toimintaohjeet myös sen varalta, että joku matkustajista kaatuisi ja loukkaisi itsensä.
– Jos tarvitaan ambulanssia, se tilataan. Jos syntyy vähäisempi, mutta kuitenkin hoitoa vaativa vaiva, matkustaja käy lääkärissä ja voi olla sitten yhteydessä Nyssen asiakaspalveluun, Savela sanoo.
Auto kiskoilla, liikenne jumissa
Aina joskus joku eksyy autolla kiskoille ja jumittaa ainakin osan ratikkaliikenteestä – ilmiö on tuttu Tampereelta ja muista ratikkakaupungeista. Kun näin käy, liikenteenohjaus kuuluttaa siitä vaunujen ohjaamoihin ja ohjeistaa sitten kuljettajia erikseen, mitä kenenkin pitää tehdä.
– Jos tilanne on se, etten voi kuin pysähtyä ja odotella, aikataulupaine kyllä häviää. Jos tulee tietoa, kauanko joudutaan odottamaan tai mitä on sattunut, välitän tiedon matkustajille. Aina ei kuitenkaan ole muuta tietoa kuin se, että poikkeustilanteessa ollaan, Savela sanoo.
Poikkeustilanteen jälkeen kaikkien liikenteessä olevien vaunujen ei tarvitse ajaa peräkkäin päätepysäkille saakka. Linjoilla on kohtia, joissa voi tehdä poikkeuskäännön ja päästä takaisin tulosuuntaan kesken matkan.
– Liikenteenohjaus kertoo, mitkä vaunut voivat ajaa taas normaalille reitille ja ohjeistaa ehkä osan vaunuista tekemään poikkeuskääntöjä, Savela kertoo.
Kuljettajan työpäivä
Tampereen Ratikka liikennöi varhaisesta aamusta myöhäiseen iltaan, kolmoslinjalla vielä viikonloppuöisinkin. Haastattelupäivänä Savela oli aloittanut työt kello 7.18 Hervantajärveltä, ja edessä oli kymmenen tunnin työpäivä.
– Tulin tänne vähän etukäteen, jotta ehdin juoda kahvit ja lukea työpuhelimeen tulleet tiedotteet ennen ajoon lähtöä, Savela kertoo.
Työpäivä alkoi kolmella kierroksella kolmoslinjaa, sitten ruokatauko ja kaksi kierrosta lisää ennen kahvitaukoa. Sen jälkeen Savelalla oli listallaan vielä kaksi kierrosta ja vaunun palauttaminen varikolle. Työpäivään toi haastetta se, että oli vappuaatto ja tavallista enemmän väkeä liikkeellä.
– Turvallisuus on ajamisessa ensisijaista, joten jos tällaisina päivinä jää hiukan aikataulusta jälkeen, niin sitten jää. Päätepysäkeillä saa pientä myöhästymistä kurottua kiinni ajamalla suoraan lähtöraiteen puolelle, Savela kertoo.
Tiesitkö että:
- Raitiovaununkuljettajat tekevät muutakin kuin ajavat. Varavuorossa oleva kuljettaja on varikolla valmiudessa ja saattaa esimerkiksi kuljettaa kollegoitaan varikon ja pääteaseman välillä tai viedä linjalle uuden vaunun, jos sellaista tarvitaan. Jos työvuorossa oleva kuljettaja sairastuu, varahenkilö ajaa hänen vuoronsa.
- Kuljettajat toimivat osan aikaa vaunuvastaavina, joiden tehtävä on neuvoa ja ohjata matkustajia.
- Kuljettaja puhaltaa alkometriin ennen ajoon lähtöä jokaisessa vaunussa, jonka hän ottaa käyttöönsä.
- Alkometrin lisäksi vaunun ohjaamoiden vakiovarusteina ovat mm. harja ja vaihteenkääntörauta. Harjalla voi tarvittaessa puhdistaa vaihteita esimerkiksi lumesta – tai vaikkapa vaunun lattioita. Vaihteenkääntörauta on tarpeen, jos vaihde ei ole kääntynyt loppuun asti. Kuljettaja käy siinä tapauksessa kääntämässä sen.