Matkustajalaskenta avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia
Tampereen Ratikan matkustajalaskenta palvelee liikenteen suunnittelua ja avaa tulevaisuudessa aivan uusia keinoja sujuvan matkanteon avuksi.
Hypätään hetkeksi tuleviin vuosiin, aikaan jolloin Tampereen Ratikka jo kulkee ja kuljettaa matkustajia. Vaunu tulee pysäkille, ihmisiä poistuu ja tulee sisään, yksi ehkä lastenvaunujen ja toinen polkupyörän kanssa.
Ovet sulkeutuvat, vaunu lähtee liikkeelle ja samaan aikaan Ratikan matkustajalaskentajärjestelmä tekee työnsä: tarkistaa matkustajamäärän, matkustajien sijoittumisen vaunussa ja erityisesti esimerkiksi lastenvaunujen tai mukana kuljetettavien polkupyörien määrän. Sama tapahtuu jokaisen pysäkin jälkeen.
– Tästä tiedosta on suoraa hyötyä joukkoliikenteen suunnittelijoille. Pystymme kertomaan täsmällisesti, miten paljon mihinkin aikaan on ihmisiä kyydissä ja näemme tarkasti ruuhkahuiput ja -paikat, kertoo projekti-insinööri Hanna Jartti Tampereen Raitiotie Oy:stä.
Raitiotien käytöstä on valistuneita arvioita olemassa jo nyt, mutta matkustajalaskenta antaa käyttäjävirtojen hahmottamiseen aivan uudenlaisia työkaluja. Järjestelmään tarvitaan kamerat, jotka kertovat matkustajatilanteen vaunussa, ja tekoäly, joka opetetaan tekemään kuvadatasta tarvittavat tulkinnat.
Ratikan kamerat luovat myös turvallisuutta matkustajille. Kun vaunu on liikkeellä, kuljettaja pitää katseen liikenteessä, mutta pysäkillä kamerat auttavat häntä näkemään, mitä pitkässä vaunussa tapahtuu. Kameroiden kautta kuljettaja esimerkiksi tarkistaa ennen liikkeelle lähtöä, että kaikki ovat ehtineet ovista sisään ja ulos.
Kamerat kävivät lokakuun testissä
Tampereen Raitiotie ja Škoda Transtech testasivat demovaiheen matkustajalaskentaa maketin avulla lokakuussa 2019. Joukko vapaaehtoisia liikkui vaunussa ohjeiden mukaan, istui, seisoi ja kamerat kuvasivat. Kokeilu kertoi testaajille ensinnäkin sen, miten kameroiden sijoittelu toimii – näkyvätkö kaikki, vaikka kyydissä olisi paljon ihmisiä.
Seuraava vaihe on hahmontunnistus. Kuvadataa tulkitsevan tekoälyn täytyy oppia, miltä näyttävät ihminen, lastenvaunut tai rollaattori – myös silloin, kun kamera näkee esimerkiksi ruuhkan takia vain osan hahmosta. Testissä oli mukana myös kaksi opaskoiraa ohjaajineen harjoittelemassa ratikankäyttöä, ja samalla tekoälylle päästiin opettamaan, miltä koira näyttää.
– Mitä enemmän tekoäly näkee, sitä enemmän se oppii. Nyt rakennamme järjestelmän perustaa, mutta on todella mielenkiintoista päästä seuraamaan, millaisia käyttökohteita sille tulevaisuudessa löydetään, Jartti sanoo.
Matkustajalaskennalla on rajansa: järjestelmä ei erottele kasvoja eikä yksilöi ihmisiä.
Tampereen Ratikasta parhaat ratkaisut
Seuraavaksi hyppäämme pidemmälle tulevaisuuteen, missä Tampereen Ratikka on jo asettunut osaksi asukkaiden arkea ja matkustajalaskennasta on ehditty kehittää edistyneempiä sovelluksia.
Jälleen vaunun ovet sulkeutuvat, järjestelmä suorittaa laskentansa ja lähettää seuraavalle pysäkille viestiä: takana on eniten tilaa vapaana. Pysäkillä odottavat matkustajat saavat tiedon ja voivat jo siirtyä sopivaan kohtaan laituria odottelemaan.
– Nämä ovat tosiaan tulevaisuuden mahdollisuuksia, joilla matkustamisesta voidaan tehdä mukavampaa esimerkiksi ruuhka-aikoina, Jartti sanoo.
Tampereen Ratikasta on tulossa alusta, jolla kehittäjät voivat kokeilla maailman parhaita raitiovaunuratkaisuja – tämä on tavoitteena SmartTram-ekosysteemillä, jossa muun muassa tamperelaiset toimijat ovat vahvasti mukana.
Ratikan kehittäminen kiinnostaa
Tampereen Ratikan mallikappale maketti on erinomainen testauspaikka monenlaisille ratikkaratkaisuille myös sen jälkeen, kun siitä on tehty simulaattori tulevien ratikka-ammattilaisten koulutuskäyttöön. Kamerajärjestelmän ja matkustajalaskennan kokeiluissa aukeaa uusi luku, kun niitä päästään tekemään oikeassa vaunussa.
– Silloin saadaan käyttöön koko vaunun pituus, entistä enemmän ihmisiä ja liikkuva vaunu, joka laittaa esimerkiksi järjestelmän tietoliikenneyhteydet testiin, Jartti kertoo.
Jos lokakuisen kameratestin merkit pitävät paikkansa, vapaaehtoisia on tulevaisuudessakin helppo löytää testimatkustajiksi. Osallistujia etsittiin sosiaalisen median kautta, ja osallistujamäärä yllätti testin järjestäjät myönteisesti.
– Se oli mukava osoitus siitä, että tamperelaiset ovat innostuneita Ratikasta ja positiivisella mielellä mukana testissä. Moni jäi myös juttelemaan ja kyselemään niin tekniikasta kuin yleisemmistäkin liikenteeseen liittyvistä asioista, Jartti kertoo.