Näin rakennetaan Tampereen Ratikan vaunut
Tampereen Ratikan vaunu on vankka rakennelma, joka sisältää suuren määrän erilaisia teknisiä järjestelmiä – rakentaminen on siis tarkkaa työtä ja vaatii hyvän suunnittelun. Raitiovaunut valmistaa Škoda Transtech Oy Kajaanin Otanmäen vaunutehtaallaan.
Raitiovaunun tekeminen alkaa korin osien valmistuksesta. Osista hitsataan metallikori, jonka varaan koko hienous säntillisessä järjestyksessä rakennetaan. Metallikori saa pintakäsittelyn, joka auttaa sitä kestämään rasituksia, erityisesti ruostumista, koko elinkaarensa ajan.
Sen jälkeen alkaa vaunun varustelu. Valmistus on jaettu neljään varustelupisteeseen, ja vaunu liikkuu tehtaassa pisteestä toiseen työn edetessä. Töitä on mahdollista tehdä samaan aikaan sekä vaunun sisällä että sen katolla. Varustelun aikana tehdään vaunun tekniikan vaatimat asennukset.
– Vaunussa on paljon erilaisia järjestelmiä, esimerkiksi sähkökäyttö, ilmanvaihto, valaistus, telit ja ohjausjärjestelmä, listaa projektipäällikkö Olli Kakkinen Škoda Transtechilta.
Jotta työ sujuu, tuotantolinjalla pitää olla oikeat materiaalit oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Varaston ja tehtaan sujuva logistiikka onkin ihan oma lajinsa ja vaunun ripeän valmistumisen ehdoton edellytys.
Ja mitäpä tulisi vaunusta ilman ihmisiä, jotka valmistavat osat ja liittävät ne yhteen? Suunnittelu on pitkälti insinöörityötä, muotoilussa on mukana teollisia muotoilijoita ja valmistuksessa tarvitaan monia metalliteollisuuden osaajia. Laadunvalvontaa tehdään läpi tuotantoketjun.
Sähköä Tampereen Ratikalle
Sähköistys on vaunun varustelussa keskeinen tehtävä, sähköllähän Tampereen Ratikan järjestelmät toimivat. Vaunuun tulee yhteensä huikeat 40 kilometriä sähköjohtimia.
– Kaapeleita kulkee niin katon ulkopuolen laitetilassa kuin kattopaneloinnin takana matkustamon puolella. Lisäksi ne kulkevat vaunun katolla olevalta virroittimelta alas vaunun moottoreihin, Kakkinen kertoo.
Varusteluun kuuluu myös vaunun ulkopuolen panelointi ja ikkunoiden asentaminen, sisäpuolella lattioiden, kaiteiden ja istuimien asennus, matkustamon valaistus sekä seinien ja kattojen panelointi. Koska Tampereen Ratikka palvelee ihmisiä pohjoisissa olosuhteissa, se lämpöeristetään huolellisesti. Sisäilman sopivasta lämpötilasta ja raikkaudesta pitää huolen koneellinen ilmanvaihto.
Tampereen Ratikan matkustaja voikin aikanaan vain kuvitella, mitä kaikkea kiinnostavaa vaunun panelointien taakse kätkeytyy: järjestelmäohjauslevyjä, kaapelointeja, ilmastointikanavia…
Moduuleista kokonaisuudeksi
Vaunu muodostuu kolmesta moduulista ja ohjaamopäädyistä, joita kaikkia rakennetaan ensin erillisinä. Kun sähköistys on tehty, moduulit liitetään yhteen eli tehdään niiden välinen sähköistys ja mekaaninen kytkentä. Toisaalla ohjaamojen rungot on lämpöeristetty ja niihin on asennettu etukäteen varusteltu ajopöytä, minkä jälkeen ohjaamopäädyt liitetään vaunun päihin.
– Nyt voi sanoa, että meillä on kokonainen raitiovaunu.
Tähän saakka vaunu on liikkunut varustelupisteeltä toiselle aputeleillä, mutta nyt vaunun alle asennetaan varsinaiset telit, kytketään ne vaunujärjestelmään ja aloitetaan teknisten järjestelmien käyttöönotto ja yhteistoiminnan testaus. Tämä tehdään vielä Otanmäessä.
– Käyttöönotossa tarkastetaan vaunun järjestelmien ja laitteiden toiminta laadittujen käyttöönotto-ohjeiden mukaisesti. Testeillä varmistetaan vaunun ja sen järjestelmien suunnitelmien mukainen toiminta ja käyttöturvallisuus, Kakkinen kertoo.
Protovaunun testaaminen jatkuu Tampereella
Tampereen Ratikan ensimmäinen vaunu eli protovaunu ei ole Tampereelle saapuessaan vielä aivan valmis, ja syystä. Protovaunulla tehdään sarja testejä, jotka voisivat vahingoittaa vaunun sisustusta, joten se laitetaan paikalleen vasta testien jälkeen.
– Vaunu pitää muun muassa lastata toistuvasti täyteen hiekkasäiliöitä, jotta voidaan testata, miten se käyttäytyy erilaisilla matkustajakuormilla, Kakkinen kertoo.
Kun protovaunu on tyyppihyväksytty, alkaa varsinainen vaunujen sarjatuotanto. Jotta kaikki saadaan ajoissa valmiiksi, Otanmäen tehtaan varustelulinjassa on kuitenkin jo tällä hetkellä neljä Tampereen raitiovaunua ja korivalmistuksessa on menossa seitsemäs vaunu.
Jotta tehty työ ei mene protovaunun testien jälkeen uusiksi, valmistuksen pitää olla perinpohjaisesti suunniteltua.
Perustana hyvä suunnittelu
Vaunun rakentamista on pohjustettu siitä lähtien, kun Tampere teki tarjouskyselyn vaunuista. Ideana on, että asiakas kertoo tarkasti, mitä haluaa, esimerkiksi vaunun tärkeimpiä mittoja, matkustajamäärätavoitteita, suoritusarvoja. Vaunun rakentaja puolestaan kertoo, miten tarpeet voidaan täyttää.
– Tarjousvaiheessa on esimerkiksi laskettu, miten nopeasti Ratikan pitää reitistään suoriutua, ja sen perusteella määräytyvät sitten monet vaunun tekniset ominaisuudet.
Škoda Transtech Oy on – paitsi vaunun suunnittelija ja rakentaja – myös järjestelmien yhteensovittaja. Vaunun teknisiä järjestelmiä tilataan kunkin alan asiantuntijayrityksiltä ja Transtech varmistaa, että kaikki saapuvat, sopivat ja toimivat yhteen.
Osana suunnittelua toimi Tampereen Ratikan mallikappale Maketti, joka tuli monelle tutuksi ollessaan Tampereella esillä. Sitä edelsi ns. raakamaketti, puinen mallikappale, jonka avulla kokeiltiin vaunun tilojen käyttöä ja toimivuutta Oulussa.
Korona ei voi olla vaikuttamatta myös Tampereen Ratikan vaunujen valmistukseen. Esimerkiksi liikkumisrajoitusten takia tietyt järjestelmäasiantuntijat eivät pääse muualta Euroopasta Suomeen, ja myös maan sisällä kulkemisessa on ollut haasteensa.
– Toisaalta monta asiaa voidaan tehdä etäjärjestelmien kautta, mikä voi olla hyödyllinen mahdollisuus tulevaisuudessakin, Kakkinen toteaa.