Tervetuloa
Ratikka-aikaan!

Ajankohtaista

Artikkelit

Ratikan taide

Lajinsa ensimmäinen

Ratikka-aika -verkkojulkaisu valottaa sinulle Tampereen Ratikka-arkea ja kertoo tarinoita niin matkustajien kuin Ratikan tekijöidenkin näkökulmasta. Hyppää kyytiin!

Millaista on elämä ratikkakaupungissa?

Ratikka muuttuu silmiemme edessä suunnitelmista tamperelaisten arjeksi. Alta löydät artikkeleita monesta näkökulmasta ja pääset seuraamaan Ratikan elämää niin somessa kuin mediassakin.

Raitiotien kunnossapitoa tamperelaiseen tapaan: oma malli syntyy tarkasti suunnitellen ja testaten

Lumen ja lehtien poistoa, nurmiradan hoitoa, vaihteiden huoltoa, kiskojen hiomista — rata vaatii kaikkea tätä ja paljon muuta, jotta Tampereen Ratikka voi kulkea turvallisesti ja suunnitelmien mukaisesti. Kunnossapitoallianssi kehittää kunnossapidon ja puhtaanapidon parhaita tamperelaisia toimintatapoja.

Santeri Heinonkoski Tampereen raitiotievarikolla
Unimog on Tampereen tarpeisiin räätälöity kunnossapidon monikäyttöinen työkone – lajinsa ensimmäinen siis sekin, toteaa kunnossapitopäällikkö Santeri Heinonkoski. Kuva: Päivi Stenroos

Tampereen Ratikan kunnossapitoallianssilla on yksi päämäärä ylitse muiden: hoitaa hommat niin, että Ratikka pääsee kulkemaan sujuvasti ja aikataulussa. Se vaatii paljon suunnittelua ja testaamista jo nyt, jotta kunnossapidon lukuisat eri osaset saadaan toimimaan yhteen saumattomasti ja järkevästi.

– Työ on tavattoman mielenkiintoista. Tässä pääsee ratkomaan pulmia, joihin ei vielä ole valmista vastausta, sanoo Kunnossapitoallianssin projektipäällikkö Santeri Heinonkoski.

Radan kunnossapito on usein yötyötä

Testaaminen tarkoittaa sitä, että kunnossapitäjiä koneineen voi näkyä Tampereen katukuvassa päivin ja öin. Yöllä tehdään ne työt, joissa oltaisiin päivällä liikenteen tiellä. Esimerkiksi työtapojen testaaminen jollain tietyllä laitteella voi vaatia useita ajokertoja samalla paikalla – samaan tapaan kuin itse Ratikankin koeajaminen.

Heinonkoski toivoo Tampereen asukkailta ja liikenteessä kulkijoilta ymmärrystä kunnossapidolle. Tarkoituksena on varmistaa kaikille hyvät matkustusmahdollisuudet, ja se taas vaatii, että toisinaan esimerkiksi hitaammin liikkuva kunnossapidon kone hidastaa muidenkin kulkua ja tarkkaavaisuus on tarpeen.

– Kunnossapitokalusto liikkuu kiskoilla, mutta voi myös poiketa pois radalta, joten turvaetäisyys kannattaa pitää joka suuntaan, Heinonkoski sanoo.

Ratikan aloitettua varsinaisen liikennöintinsä valtaosa kunnossapidosta ja puhtaanapidosta on ennakoivaa eli työt tehdään öisin, kun Ratikka ei kulje. Päivällä on mahdollista hoitaa tehtäviä esimerkiksi sähkönsyöttöasemilla, pysäkeillä ja Hervannan laajalla varikkoalueella.

– Varikolla on muun muassa suuri määrä vaihteita sekä turva- ja ohjauslaitteita, joiden tarkastukset ja huollot kuuluvat meille. Lisäksi on piha-alueen puhtaanapitoa, nurmikonhoitoa ja vastaavia tehtäviä.

Ennakoivaa huoltoa ja päivystystä läpi vuorokauden

Kunnossapito huoltaa radan turva- ja ohjauslaitteet ja varmistaa muun muassa ajolangan ja sähköjärjestelmien toimivuuden. Vaihteet vaativat puhdistusta ja rasvausta, ja nämäkin työt tehdään ennakoivasti – kunnossapitäjät käyvät yöaikaan tarkastamassa, että kaikki on seuraavan päivän liikennettä varten valmiina. Viat selvitetään ja vauriot korjataan, kun niitä ilmenee.

– Meillä on päivystys ympäri vuorokauden, joten jos kesken päivän tulee kuljettajalta tieto, että esimerkiksi vaihde ei toimi, pystymme hoitamaan sen nopeasti kuntoon, Heinonkoski kertoo.

Kunnossapidolla on valmiudet myös palauttaa kiskoilta suistunut vaunu takaisin paikalleen. Varikolla harjoitellaan säännöllisesti vaunun telin palautusta kiskoille poikkeustilanteiden hallitun hoitamisen varmistamiseksi.

Jokainen vuodenaika asettaa omat haasteensa

Viime kesän pitkä kuiva kausi oli mainio testijakso nurmiradan hoitomenetelmille. Kesän aikana selvitettiin, miten usein nurmikkoa pitää leikata ja kastella, ja millaisella kalustolla työ hoituu kätevimmin.

Tampereen Ratikan koeajoissa Kalevassa
Tampereella on nurmirataa noin 2,2 kilometriä. Kuva: Pasi Tiitola/ Tampereen Raitiotie Oy

Syksyllä taas on päästy tarkkailemaan lehtikelejä – liukas lehtimössö haittaisi Ratikan kulkua, mutta vastalääkkeeksi on tulossa imuharjalaitteisto, jolla lehdet siivotaan pois. Kiskohiontalaitteella taas on mahdollista poistaa kiskoilta lehtitahman lisäksi esimerkiksi lehmuksista kesäisin satelevaa mesikastetta ja muita epäpuhtauksia. Laitteella pidetään myös kiskot tasaisina meluhaitan estämiseksi ja kiskojen elinkaaren pidentämiseksi. Hiontaa tehdään säännöllisesti.

Tampereen Ratikan hiomavaunu
Hiomavaunua (virallisemmin Hiomavaunu HSG-City) käytetään kiskojen hiontaan. Kiskojen hionta on normaali, säännöllisesti tehtävä kunnossapitotoimenpide raideliikenteessä. HSG lyhenne tulee sanoista High Speed Grinding. Laite on suunniteltu toimimaan yhdessä Unimogin kanssa ja vaunun hiontanopeus on enimmillään 50km/h. Kuva: Pasi Tiitola/ Tampereen Raitiotie Oy

Kunnossapitäjien toiveissa siintää karmeiden kelien talvi, jotta myös lumen, jään ja hiekoitushiekan poistamista päästäisin toden teolla kokeilemaan. Koekäyttökertoja tarvitsevat talvella 2020–2021 ainakin harja- ja aurakone sekä lumilinko.

Vaihtuvien vuodenaikojen aikana kunnossapitäjät tarkkailevat kaikkea sitä, mitä luonto ja kaupunkiympäristö voivat Ratikan tielle tuoda. Kertyvän kokemuksen perusteella tiedetään pitää liikennöinnin alettua erityisen tarkasti silmällä paikkoja, joihin vaikkapa lehdillä tai hiekoitushiekalla on tapana kasautua.

Allianssimalli auttaa löytämään järkevät toimintatavat

Kunnossapidon tilaa Tampereen Raitiotie Oy ja siitä vastaavat NRC Finland Oy ja YIT Suomi Oy. Allianssimallinen työtapa yhdistää Heinonkosken mukaan organisaatioiden parhaat puolet ja antaa erinomaiset mahdollisuudet määritellä toimintatavat sujuviksi.

Niinpä esimerkiksi varikkohallin suurten ikkunoiden pesusta on löydetty vastaamaan juuri se taho, joka parhaiten ymmärtää, millaisia vaatimuksia ikkunoiden läheltä kulkeva ajolanka asettaa työlle. Samaan tapaan käydään läpi varikon lisäksi koko rata.

– Vastuualueiden määrittelyä teemme paljon, sillä kunnossapitäjiäkin on Tampereella monta. Sovimme rajoja sen mukaan, mikä on järkevintä ja turvallisinta sekä kustannustehokkainta tilaajalle, Heinonkoski tiivistää.

Kunnossapidon työtapoja ja määrittelyjä viimeistellään kehitysvaiheen loppuun asti. Se päättyy keväällä 2022, joten mukaan saadaan myös kokemukset toimimisesta Ratikan varsinaisessa kaupallisessa liikennöinnissä.