Ratikka-aika alkaa Tampereella koeajoista
Koeajoliikenteen alkaminen maaliskuun puolivälissä on käännekohta Tampereen Ratikan tarinassa. Radalle tulee liikennettä ja raitiotiejärjestelmän moninaisista osista muodostuu kokonaisuus.
Tampereen raitiotien erilaisia osasia on mitattu ja testattu erikseen sitä mukaa, kun niitä on valmistunut. Työn alla on ollut radan päällysrakennetta, ohjaus- ja turvalaitteita, liikennevaloja, sähkönsyöttöasemia ja monia muita. Raitiotien kokonaisuus syntyy sillä hetkellä, kun kiskoille ajetaan toimiva vaunu, joka yhdistää palaset toisiinsa. Silloin päästään todentamaan, että kaikki toimii yhteen ja voidaan ottaa käyttöön.
Koeajojen alkaminen on merkittävä askel Tampereen raitiotiejärjestelmän rakentamisessa niin tekijöiden kuin kaupunkilaistenkin kannalta. Raitiotieallianssin projekti-insinööri Petra Brunnila on ollut mukana hankkeessa tarjouskilpailuvaiheesta saakka.
– Tässä on tehty jo kohta viiden vuoden ajan enemmän ja vähemmän historiaa, ja testivaunun lähtö radalle on ensimmäinen suuri virstanpylväs ja totuuden hetki. Siitä alkaa Tampereella raitiovaunuliikenteen aika, Brunnila luonnehtii.
– Koeajojen alkamiseen tiivistyvät ne tuhannet ja taas tuhannet työtunnit, mitä Tampereen Ratikan hyväksi on jo tehty – ja samalla siitä lähtee vähitellen kasvamaan raitiotien liikennöinti, toteaa puolestaan Tampereen Raitiotie Oy:n projekti-insinööri Niina Uolamo.
Koeajoliikenne laajenee vaiheittain
Koeajoliikenne alkaa luontevasti Hervannan varikolta, missä testauskäyttöön tullut vanha saksalainen raitiovaunu on laitettu testivalmiuteen. Rata – mukaan lukien uusin osuus Hatanpään valtatiellä – on jaettu seitsemään käyttöönottoalueeseen. Ne käydään koeajoliikenteessä yksi kerrallaan läpi kevään 2020 ja syksyn 2021 välisenä aikana.
Testivaunun saaminen Tampereelle oli koeajotiimille hyvä uutinen. Sen avulla radan testaaminen saadaan vauhtiin jo maaliskuun 2020 puolivälistä lähtien ja hyvissä ajoin ennen protovaunun eli ensimmäisen Tampereen Ratikan oman vaunun saapumista.
Tämä jättää enemmän joustovaraa lajinsa ensimmäisen testaamiseen ja ylipäätään koeajojen kehittämiseen ja järjestelyihin. Protovaunun on määrä olla Tampereella toukokuussa 2020.
– Kun protovaunu on viritelty varikolla ja tarvittavat tarkastukset on tehty, aloitetaan vaunun testaaminen. Siinä ohessa protovaunulla mennään läpi myös infran rakenteita, mutta koska testivaunu on jo ollut käytössä, siihen menee aikaa huomattavasti aikaisemmin suunniteltua vähemmän, kertoo Uolamo, koeajojen koordinaattori Tampereen Raitiotie Oy:stä.
Testivaunulla voidaan tarkastaa muun muassa ajojohtimien sekä ohjaus- ja turvalaitteiden toimivuus. Myös esimerkiksi Tampereen liikenteeseen uutena opastimena tulevan raitiovaunuvalon toiminta on tärkeä saada todennettua, sillä sen avulla viestitään vaunun liikkeistä muun liikenteen kanssa.
Kohti kaupallista liikennettä
Marraskuussa 2020 Tampereella on jo pari omaa vaunua, ja silloin alkaa tekninen koeliikenne. Siinä liikennöitsijä VR testaa laajemmin koko joukkoliikenteen järjestelmää, toisinaan myös rajattujen matkustajaryhmien kera. Keväällä 2021 alkaa kaupallinen koeliikenne, jossa kyytiin otetaan jo maksavia matkustajia.
– Kannattaa huomata, että tällöin ratikkaliikenne ei ole täydessä mitassaan. Tampereella ei ole vielä kaikkia vaunuja, ja bussit liikkuvat ratikoiden seassa, Uolamo sanoo.
Samaan aikaan tehdään edelleen koeajoja Taysin haaralla ja Hervannassa Makkarajärvelle. Hatanpään osuudella koeajot jatkuvat vielä silloinkin, kun Tampereen Ratikan kaupallinen liikenne alkaa 9. elokuuta 2021.
Koeajo tuo asiantuntijat yhteen
Jokainen koeajopäivä alkaa palaverilla, joka kokoaa yhteen muun muassa radan, vaunun ja kunnossapidon asiantuntijat eli koko koeajotiimin. Ennen kentälle lähtöä pitää varmistaa, että päivän tehtävät ovat jokaisella selkeästi tiedossa. Koeajoja on suunniteltu pitkään, mutta vasta ensimmäinen koeajoviikko kertoo, miten työ todella lähtee käyntiin.
– Pienet yksityiskohdat voivat vaikuttaa aikatauluun isosti. Kun koeajot aloitetaan, uusia havainnoitavia asioita ja muuttuvia tekijöitä tulee varmasti, kertoo Brunnila, Raitiotieallianssin käyttöönottovastaava.
Jokainen koeajopäivä päättyy yhteiseen palaveriin, jossa käydään läpi päivän saalis ja mahdolliset jatkotoimet. Koeajoja tehdään varsinaisesti neljänä arkipäivänä viikossa, perjantaisin todetaan kuluneen viikon opit, valmistellaan seuraavan viikon koeajot ja suoritetaan loppuun mahdolliset viikon aikana lisäkysymyksiä herättäneet testit.
Ratikan kulkua seuraava tamperelainen ei välttämättä tule ajatelleeksi, miten paljon säätöä ja sovittamista tarvitaan, jotta matkanteosta tulee sujuvaa. Uolamo ja Brunnila ottavat esimerkiksi vaihteet – ratatekniikan taidonnäytteen.
– Vaihde on lähes kaikkien ratateknisten järjestelmien solmukohta, Brunnila tiivistää.
Järjestelmien pitää keskustella keskenään saumattomasti ja vaihteiden mekaaniset osat sovittaa toimimaan millintarkasti yhteen. Näin varmistetaan, että kun Tampereen Ratikka liikennöi, homma toimii ja aikataulut pitävät.