Tervetuloa matkalle Ratikka-aikaan

Ajankohtaista

Artikkelit

Tampereen Ratikka on Suomen modernein joukkoliikenneväline, jonka kyytiin pääset vuonna 2021. Tältä sivulta näet Ratikan kuulumiset - ensimmäisenä ja kootusti - ja aloitat matkan kohti Ratikka-aikaa jo nyt.

Millaista on elämä ratikkakaupungissa?

Ratikka muuttuu silmiemme edessä suunnitelmista tamperelaisten arjeksi. Alta löydät artikkeleita monesta näkökulmasta ja pääset seuraamaan Ratikan elämää niin somessa kuin mediassakin.

Tampereen Ratikka tuo taiteen keskelle elämää

Pysäkeistä taidehelmiä, festivaaleilta ohjelmaa, pieniä yllätyksiä ja mieleenpainuvia näkymiä matkan varrelle… Tampereen Ratikan taiteesta tulee monipuolista.

Tampereen Ratikassa matkustaminen altistaa taiteelle. Taiteen toteutusta koordinoivan Frei Zimmer Oy:n Heini Orell ja Laura Lehtinen pitävät erityisen tärkeänä juuri sitä, että taide tuodaan keskelle ihmisten arkea; työ-, asiointi- ja harrastusmatkojen varrelle.

– Suuri osa ihmisen elämästä on arkea. Mikäpä sen hienompaa, jos sitä pystyy taiteen avulla tekemään paremmaksi, Lehtinen sanoo.

Frei Zimmer Oy:n koordinaattorit Heini Orell ja Laura Lehtinen
Frei Zimmer Oy:n koordinaattorit Heini Orell (oikealla) ja Laura Lehtinen pitävät huolta siitä, että Tampereen Ratikan taidesuunnitelmat toteutuvat. Kuva: Päivi Stenroos

Taiteella on suuri merkitys sille, miten paikat koetaan ja muistetaan – taideteos tukimuurissa luo pysäkistä aivan eri mielikuvat kuin tasaisen harmaa betonipinta. Ihmisillä on tapana jakaa kiinnostavia näkymiä sosiaalisessa mediassa, joten paikka voi tulla tulla tutuksi niillekin, jotka eivät ole siellä koskaan käyneet.

– Tampere saa Ratikan taiteesta kaupan päälle imagohyötyjä ja näkyvyyttä, Orell toteaa.

Pysäkkien helminauhaa

Tampereen Ratikan taide on monipuolista. Julkisesta taiteesta tulevat usein ensiksi mieleen veistokset ja muraalit, mutta niiden lisäksi Ratikan kirjoon voi kuulua esimerkiksi valo-, ääni- tai videotaidetta.

Mahdollisia taiteen paikkoja on paljon: vaunut ulkoa ja sisältä, pysäkit ja raitiotien ympäristö kaikkine rakenteineen ja jopa matkustajien omat laitteet. Ratikassa kuljettaessa voisi tulevaisuudessa olla käytössä esimerkiksi sovellus, josta jokainen saa itse kuunnella tai katsella taidesisältöjä.

Turtolan ratikkapysäkin ympäristöä vuonna 2019.
Turtolan pysäkin tukimuureissa on yhteensä melkein 200 metriä tilaa taiteelle. Kuva: Frei Zimmer.

Tampereen Ratikan pysäkit muodostavat helminauhan, jossa on eri värisiä pysäkkihelmiä. Peruspysäkki on sininen ja kevyesti taiteella varustettu. Nauhassa on kahdeksan vihreää pysäkkihelmeä, joista jokaiselle tulee oma yksilöllinen, tunnistettava taideteoksensa. Pyynikintori on erityinen taidepysäkki, sopivasti Tampereen taidemuseon läheisyydessä.

Tapahtumien Ratikka

Tampere on tapahtumien kaupunki, ja tapahtumat ovat luonteva osa myös Tampereen Ratikan taidetta. Kun kaupallinen liikenne alkaa, ajankohtaiset tapahtumat voivat reissata raiteilla, saavat samalla näkyvyyttä itselleen ja tuottavat iloa matkustajille.

Rakentamisvaiheessa taiteen koordinaattorit pyrkivät varmistamaan, että esimerkiksi vaunujen tekniikka tukee pieniä esityksiä ja että tapahtumien järjestäjät ovat tietoisia Ratikan mahdollisuuksista. Yhteistyöstä on luvassa maistiaisia jo kesällä 2019.

– Elokuussa järjestetään ensimmäinen korttelijuhla Tuulensuun osuuden valmistumisen kunniaksi. Vastaavia juhlia tulee myöhemmin lisää, kun katuosuuksia valmistuu, ja tapahtumat voivat olla niissä mukana, Lehtinen kertoo.

Ratikka tarjoaa myös taiteen löytämisen riemua. Orell ja Lehtinen lupaavat, että matkustajalla on toisinaan mahdollisuus bongata reitiltään jotain pientä ja yllättävää – kenties taidetta paikoissa, joissa sitä ei odottaisi kokevansa.

Taide valitaan avoimesti

Tampereen Ratikan taiteen tavoitteet ja linjaukset on kehitetty, keskusteltu ja kirjattu vuonna 2017 hyväksyttyyn yleissuunnitelmaan. Frei Zimmer koordinoi taiteen toteutusta eli pitää huolta siitä, että taide ei pääse unohtumaan rakennustöiden tiimellyksessä ja suunnitelmat pääsevät muuttumaan todeksi. Taidetta kun ei voi vain lisätä lopuksi rakenteiden päälle – sitä pitää pohjustaa jo rakennusvaiheessa.

– Esimerkiksi pysäkin suunnittelussa etusijalla ovat tietysti käytettävyys, turvallisuus ja esteettömyys, mutta jos pysäkille halutaan vaikka vaikkapa valotaidetta, pitää varmistaa etukäteen, että valot saadaan sijoiteltua sinne, Orell sanoo.

Ratikan taide valitaan mahdollisuuksien mukaan ammattitaiteilijoille suunnattujen avoimien portfoliohakujen kautta. Käynnissä olevat haut voi käydä katsomassa Ratikan taide -sivuilta.

Taiteilijat Jaakko Himanen ja Vesa Toukomaa kiinnittämässä Ratikan väliaikaista taidetta työmaa-aitoihin.
Taiteilijat Jaakko Himanen ja Vesa Toukomaa kiinnittämässä teoksen “Nähdä metsä puilta” osia työmaa-aitaan. Kuva: Frei Zimmer.

Väliaikaisen taiteen ideoita etsittiin toukokuun 2019 loppuun asti kaikilta kiinnostuneita, ja tuloksia on esillä rakennustyömaiden aidoissa rakennusajan loppuun asti. Ensimmäinen kosketus Tampereen Ratikan taiteeseen on jo herättänyt ohikulkijoissa ajatuksia.

– Meille ei tule kovin paljon palautetta tänne toimistoon, mutta kun käymme tuolla työmaalla esimerkiksi siirtelemässä sarjiksia, ihmiset ryhtyvät helposti juttusille. Moni on sanonut, että ihanaa kun tällaisia tulee, kertovat Lehtinen ja Orell.

Sarjakuvia Ratikan väliaikaisena taiteena Tampereen Hämeenkadulla
Väliaikainen taide tarjoaa ensimmäisen kosketuksen Ratikan taiteeseen. Kuva: Frei Zimmer.
Ratikan väliaikaisen taiteen pop-up -tapahtuma Tampereen rautatieasemalla.
Ratikan taiteen avoimen ideahaun kautta toteutettavaksi valitut taidehankkeet alkavat näkyä Tampereen katukuvassa. Ensimmäisenä esille ehti kuvataiteilija Pia Feinikin ”taideratikka”, jonka kyytiin tamperalaiset pääsivät piirtämään itsensä 12.6.2019 järjestetyssä pop-up -tapahtumassa. Kuva: Sari Mäkelä

www.tampereenratikka.fi/ratikantaide