Tuttu ääni Tampereen Ratikasta
Kun Tampereen Ratikan vaunu lähestyy pysäkkiä, automaattikuulutus kertoo pysäkin nimen, toisinaan myös muita tarpeellisia tietoja. Pysäkkikuulutukset on suunniteltu helpottamaan kaikkien matkantekoa. Erityisen tarpeellisia ne ovat matkustajille, joilla on hahmottamiseen tai näkemiseen liittyviä ongelmia.
”Keskustori, Koskipuisto, Rautatieasema, Tulli, Sammonaukio...” Mia Hilosuon ääni on ollut osa Tampereen Ratikassa matkustamista siitä lähtien, kun punaiset vaunut lähtivät liikennöimään elokuussa 2021. Voisi siis kuvitella, että hänellä on vähintään oma pieni nurkka Ratikan kotipesässä Hervannassa. Todellisuudessa Hilosuo kuitenkin vieraili varikolla ensimmäistä kertaa, kun tätä juttua tehtiin elokuussa 2025.
– Minua kiinnostaa ihan täällä kaikki! Mitä varikolla tehdään, kuinka monta erilaista liikkuvaa osaa ja työpanosta tarvitaan, että Ratikan kokonaisuus toimii, Hilosuo sanoo.
Ensin oli vain muutama pysäkki
Ratikan ja Mia Hilosuon yhteinen taival alkoi puhelinsoitosta. Hilosuo on tehnyt pitkään freelancerina äänitöitä Mediabeat-tuotantoyhtiölle. Alkuvuodesta 2021 sieltä soitettiin ja kysyttiin, kiinnostaisiko häntä pistäytyä tekemässä ääninäyte Ratikan käyttöön. Yleisö saisi sitten äänestää kolmen eri puhujan äänistä mieleistään.
– Totta kai suostuin. Ääninäytteessä oli muutaman pysäkin nimi, jotka kävin vetäisemässä viidessä minuutissa ja aika rennoin rantein, Hilosuo muistelee.
Yleisöäänestyksen selkeä voitto oli yllätys, sillä Hilosuon mielestä kaikki kolme ehdokasta olivat hyvin tasavahvoja. Kun tulos ratkesi, paikallinen media kiinnostui ja halusi tietää tulevasta kuulutusäänestä lisää. Hilosuo toppuutteli.
– Ajattelin, että eihän tässä nyt muutaman pysäkin nimen sanomista kannata paljon paistatella. Teen spiikit ja sillä hyvä, Hilosuo sanoo.
Asiallinen ja selkeä
Ensimmäiset pysäkkien nimet Hilosuo kävi tekemässä Mediabeatin studiossa. Sen jälkeen pysäkkejä on tullut lisää, samoin muita Ratikan liikennöintiin liittyviä spiikkejä, esimerkiksi kuulutuksia ja muistutuksia eri tilanteisiin. Hilosuo arvelee, että on todennäköisesti tehnyt tuoreimmat Lentävänniemen pysäkkilisäykset etänä kotistudiostaan.
– Kotistudio on siis käytännössä kerrostalokaksion vaatehuone, jossa on pieni pöytä, tuoli, läppäri, mikrofoni ja kuulokkeet. Sillä tavoin teen nykyään paljon muitakin äänitöitä, Hilosuo sanoo.
Hilosuo kertoo, että Ratikan äänityksiä tehdessään hän on halunnut kuulostaa selkeältä, asialliselta ja ymmärrettävältä. Näin kuulijan huomio kiinnittyy parhaiten siihen, mihin on tarkoituskin: pysäkkien nimiin ja muuhun informaatioon. Matkustajainfosta ja kuulutusten sisällöstä vastaa Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse.
Erityisen mieluisa työtehtävä on ollut Ratikan taidepysäkkien selostusten lukeminen. Kun tekstit kuuntelee, teokset avautuvat aivan uudella tavalla, vinkkaa Hilosuo.
https://www.tampereenratikka.fi/ratikan-taide/taidekartta/
Pieni osa kuulutuksista tulee myös englanniksi, eikä kieliversion tekeminen ollut Hilosuolle ongelma. Hän on tottunut käyttämään myös englantia työssään, ja se sujuu aivan riittävän hyvin.
– Olen ajatellut, että tavoitteena on ohjeistaa ihmisiä, jotka eivät ymmärrä suomea, ei se, että ohjeiden pitäisi tulla aivan täydellisesti äännettyinä.
Ääniammattilaisella on tarkka korva
Hilosuo on tehnyt ensimmäiset äänityönsä 90-luvulla, joten oman äänen kuulemiseen on ollut aikaa tottua. Mutta mielipuuhaa se ei ole, sillä hän kuulee hyvin herkästi omasta äänestään pienimmätkin virheet ja maneerit. Myös muita ammattilaisääniä Hilosuo kuuntelee kiinnostuneena. Hänellä on niidenkin suhteen näkemyksiä siitä, mikä kuulostaa hyvältä ja mikä taas ei.
– Rakastan VR:n kuulutuksia ja ihailen suuresti Alma Pöystiä, joka tekee nykyään ratikoiden kuulutukset Helsingissä.
Hilosuo on ahkera Tampereen Ratikan käyttäjä, sillä hän asuu Lentävänniemessä Pyhällönpuiston päätepysäkin läheisyydessä. Ratikkamatkoillaan Hilosuo kuuntelee mielellään musiikkia, jotta ei joutuisi kuulemaan omaa ääntään ihan joka pysäkinvälillä.
Joskus hän pohtii, kehtaisiko sanoa esimerkiksi jalat vastakkaiselle penkille nostaneelle matkustajalle, ettei tuollainen käy laatuun. Toistaiseksi hän on jättänyt huomauttamisen kuljettajien tehtäväksi.
– Ihan selvästi mulle on tullut halu suojella tätä yhteistä omaisuutta.
Pieni osa isoa muutosta
Hilosuo on tehnyt Ratikan äänitöitä keikkaluonteisesti muutaman kerran vuodessa, rikkana muiden äänitöiden rokassa. Hilosuon ääntä voi kuulla myös esimerkiksi radio- ja tv-mainoksissa, netin mainosvideoissa, koulutusvideoilla tai yritysten puhelinvaihteissa (”jos haluat palvelua suomeksi, paina 1”).
Ratikan kuulutukset työllistävät Hilosuota melko harvakseltaan, mutta hänen äänensä kajahtelee vaunuissa yhtenään. Työnkuva onkin laajentunut muutaman pysäkin nimikuulutuksista todelliseksi ”Ratikan ääneksi” – myös Hilosuon omassa mielessä. Jopa siinä määrin, että hän on suostunut lopulta myös Aamulehden haastatteluun.
– Ratikan tulo on ollut iso osa Tampereen kaupunkikuvan muutosta ja kaupungin brändin uutta kukoistuskautta, jota meillä on mielestäni eletty. Olen kyllä alkanut ajatella, että onpa kiva olla pieni osa sitä, Hilosuo sanoo.
Aamulehti: Hän on ratikan ääni (tilaajille)