Hyvin testattu kulkee varmemmin
Milloin voi bongata ensimmäisen vaunun liikkeellä ja koska pääsee kokeilemaan kyytiä? Mikä siinä testaamisessa kestää? Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen valaisee Tampereen Ratikan käyttöönoton vaiheita.
Ratikan varsinainen liikennöinti alkaa elokuussa 2021, mutta rataosuuksia valmistuu ja vaunuja näkyy koeajossa jo paljon ennen sitä. Testausta tarvitaan, sillä Tampereen Ratikan käyttöönotto on jopa maailman mittakaavassa harvinainen tilanne – tulossa on täysin uusi raitiotiejärjestelmä uusine raitiovaunuineen.
Kevät 2020 – protovaunu saapuu Tampereelle
Hervannan varikko on valmis, kun ensimmäinen vaunu eli ns. protovaunu tulee Tampereelle. Aivan ensiksi sen avulla otetaan varikon toiminnot käyttöön ja varmistetaan, että varikolla kaikki toimii kuten pitää.
Protovaunu on tarkastettu Transtechin tehtaalla, mutta kaikki radalla tehtävät kokeet ajetaan Tampereella ja ohjaimissa ovat tällöin vielä vaunuvalmistajan kuljettajat. Vaunun käyttöönottotestit alkavat loppukeväästä 2020, ja ensin ajetaan pelkästään varikolla.
– Kun olemme todenneet, että liikkuminen on turvallista, pääsemme tekemään testejä varikon ulkopuolella, kertoo Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen.
Maketti-näyttelyssä paljon katsojia kerännyt Tampereen Ratikan mallikappale siirtyy Hervannan varikolle. Siitä rakennetaan koulutussimulaattori, jota tarvitaan varsin pian kuljettajien peruskoulutuksessa ja myöhemmin myös täydennyskoulutuksessa. Maketti ei silti häviä kokonaan muidenkaan näköpiiristä.
– Varikolla vierailevat ihmiset voivat päästä kokeilemaan simulaattorissa Tampereen Ratikalla ajamista, Huttunen lupaa.
Loppukevät 2020 – bongaa ensimmäinen vaunu
Jos haluaa nähdä protovaunun liikenteessä, kannattaa asettua kytikseen Hervannan valtaväylän viertä kulkevan rataosan varrella. Vaunun voi nähdä kulkemassa rataosalla edestakaisin, jarruttamassa ja kiihdyttämässä. Kyse on vaunun tyyppikokeista, joissa mitataan suoritusarvoja: pysähtymismatkaa, kulkuominaisuuksia täydessä nopeudessa, ulkomelua, ilmastointijärjestelmää… Näihin testeihin riittää Hervannan suora.
– Jos vaunua näkee jossain muualla, kyse on infran testaamisesta eli esimerkiksi liikennevalojen, vaihteiden tai sähkönsyötön kokeiluista. Ratikalla käydään ajamassa valmistuneet rataosat ja todennetaan, että kaikki pelaa, Huttunen sanoo.
Kun Ratikkaa jo näkee kulkemassa, monelle saattaa tulla mieleen, että olisi korkea aika päästä kyytiin. Tampereen Raitiotie voi kuitenkin ottaa ensimmäiset koekyytiläiset vasta, kun vaunu on tyyppihyväksytty ja tekninen koeliikenne päästään aloittamaan.
Syksy 2020 – toinen vaunu saapuu
Vaunun tyyppikokeisiin tulee uusi ulottuvuus, kun toinen vaunu valmistuu ja tulee Tampereelle: osa kokeista pitää nimittäin tehdä kahdella vaunulla. Vaunua on pystyttävä siirtämään toisella vaunulla – niin ei liikenteessä normaalisti tehdä, mutta valmius siihen täytyy kuitenkin olla.
Vaunun tyyppikokeet tehdään kevään ja syksyn välisenä aikana vuonna 2020, ja kun ne on hoidettu kuntoon, vaunu saa tyyppihyväksynnän. Seuraavien vaunujen testaaminen on sen jälkeen huomattavasti nopeampaa.
– Ne ovat sarjatuotantovaunuja, joille tehdään Tampereella ainoastaan käyttöönottokokeet varikolla. Loppuvaiheessa se ei kestä kuin muutaman päivän, Huttunen kertoo.
Sarjatuotantovaunuja tulee Tampereelle vähitellen lisää, viimeiset alkukesällä 2021.
Marraskuu 2020 – tekninen koeliikenne alkaa
Teknisen koeliikenteen aikana vaunut liikkuvat koko rataverkolla ja niitä ajavat tästä lähtien liikennöitsijän eli VR-yhtymä Oy:n teoria- ja simulaattorikoulutuksen saaneet kuljettajat – tulevat Tampereen ratikkakuskit siis.
Teknisen koeliikenteen tarkoitus on muun muassa kuljettajien käytännön ajokoulutus, aikataulujen varmistaminen ja ratajärjestelmän toimivuuden testaaminen edelleen, etenkin talvioloissa. Ratikan rakentajien toiveissa on kylmä ja runsasluminen talvi 2020–2021, jotta järjestelmä ja vaunut tulisivat tehokkaasti koetelluiksi ennen matkustajaliikenteen aloittamista.
– Talvella testiin joutuvat ratalaitteet, esimerkiksi vaihteiden lämmitykset, radan ja pysäkkien kunnossapito, vaunujen toimivuus… Kova talvi olisikin hyvä koko järjestelmän luotettavuuden ylösajon kannalta, Huttunen sanoo.
Teknisen koeliikenteen loppuvaiheessa Tampereen Ratikan kyytiin saatetaan ottaa myös ensimmäisiä matkustajia. Lippuja ei myydä, eikä tässä vaiheessa vielä liikuta aikataulujen mukaisesti, mutta väkeä on kuitenkin hyvä saada mukaan.
– Vaunu kiihtyy ja hidastuu eri tavalla, kun mukana on matkustajia. Suunniteltuja aikatauluja taas päästään vertaamaan siihen, miten paljon aikaa ihmiset oikeasti tarvitsevat esimerkiksi pysäkeillä vaunuun noustessaan ja sieltä poistuessaan, Huttunen kertoo.
Huhtikuu 2021 – kaupallinen koeliikenne alkaa
Kaupallisen koeliikenteen aikana testataan aikatauluja ja toimintoja matkustajaliikenteessä. Tällöin on mahdollista hypätä Ratikan kyytiin. Koska bussiliikenne toimii normaalisti, ei ratikkaa pystytä ajamaan vielä täydellisesti tulevalla aikataululla. Matkustajille suunnatuista koeajoista tiedotetaan etukäteen. Uusi ratikanaikainen Linjasto 2021 otetaan käyttöön, kun varsinainen kaupallinen liikenne alkaa elokuussa.
Kaupallinen koeliikenne viimeistelee Tampereen Ratikan perinpohjaisen kokeilujakson. Pitkä testaus tähtää siihen, että tuhansien ihmisten päivittäinen matkanteko onnistuu sujuvasti heti ensimmäisestä varsinaisesta käyttöpäivästä lähtien.
9. elokuuta 2021 – hyppää kyytiin!
Tampereen Ratikka aloittaa kaupallisen liikennöinnin. Näin se toimii >>