Tervetuloa
Ratikka-aikaan!

Ajankohtaista

Artikkelit

Ratikan taide

Lajinsa ensimmäinen

Ratikka-aika -verkkojulkaisu valottaa sinulle Tampereen Ratikka-arkea ja kertoo tarinoita niin matkustajien kuin Ratikan tekijöidenkin näkökulmasta. Hyppää kyytiin!

Millaista on elämä ratikkakaupungissa?

Ratikka muuttuu silmiemme edessä suunnitelmista tamperelaisten arjeksi. Alta löydät artikkeleita monesta näkökulmasta ja pääset seuraamaan Ratikan elämää niin somessa kuin mediassakin.

Liikkuminen uudella Hämeenkadulla sujuu yhteispelillä

Tampereen pääkatu on uudistunut: Hämeenkadulla näkee jo usein Ratikan koe- ja koulutusajossa, kävelijöillä on leveämmät jalkakäytävät ja pyöräily sujuu yksisuuntaisilla pyöräteillä. Ajorata on kaventunut ja kadun voi ylittää muuallakin kuin suojateillä. Silloin kävelijän ja pyöräilijän on väistettävä raitiovaunuja, busseja ja takseja. Vilkkaimmilla ylityspaikoilla reunakivet on madallettu kadun ylityksen helpottamiseksi.

Tampereen Ratikka Hämeenkadulla
Kuva: Pasi Tiitola/ Tampereen Raitiotie Oy

Suojateitä ei ole merkitty kaikkiin ylityskohtiin, koska kadun nopeustaso on alhainen ja Ratikan joustava kulku Hämeenkadulla on haluttu turvata. Liikennevalo-ohjattuja suojateitä on kuitenkin kohtuullisin etäisyyksin, jotta kaikilla käyttäjäryhmillä on mahdollisuus turvalliseen kadun ylitykseen.

Uudistettu Hämeenkatu on kävelypainotteinen joukkoliikennekatu, ja sitä voi luonnehtia myös rauhallisen liikkumisen kaduksi, sillä nopeusrajoitus on 20 km/h. Hämeenkadulla saavat kulkea raitiovaunut, bussit, taksit sekä jakelu- ja huoltoliikenne sekä tietysti jalankulkijat, pyöräilijät ja muu kevyt liikenne. Yksityisautoilulta Hämeenkatu suljettiin jo vuonna 2017. Uuden Hämeenkadun suunnittelussa huomioitiin niin Ratikan kuin muiden kulkumuotojen sujuvuus ja turvallisuus.

Kadulla on sekaliikennekaistat, joita käyttävät niin raitiovaunut kuin taksit ja huoltoliikennekin.

Tampereen uusittu pääkatu on komea.

Ylitä katu ylityspaikalla muuta liikennettä varoen

Uudella Hämeenkadulla kaikkien kulkumuotojen edustajilla riittää opettelemista. Monet ovat huomanneet, että Sokoksen lähellä, Hämeenkadun ja Kuninkaankadun kävelykadun risteyksessä, ei ole enää suojatietä. Sen sijasta paikalla onkin leveä, madalletuin reunakivin ja punertavalla nupukiveyksellä osoitettu ylityspaikka jalankulkijoille. Ylityspaikoilla kävelijän ja pyöräilijän on väistettävä kadulla kulkevaa Ratikkaa, bussi-, taksi- ja huoltoliikennettä. Muita ylityspaikkoja löytyy esimerkiksi Hämeensillan molemmilta puolilta sekä Keskustorin ja Stockmannin kohdilta.

– Hämeenkadulla kaikkien liikkujien on syytä muistaa sopivat tilannenopeudet ja huomioida toisensa. Ylityspaikoista olemme saaneet esimerkiksi sellaista palautetta, että bussit kaahailevat ja tööttäilevät ihmisten ylittäessä katua ylityspaikkojen kohdilla. Tilanne on uusi ja kestää aikansa, kun kaikki sisäistävät muutokset, kertoo suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta.

– Kun aikataulun mukainen raitiotieliikenne vuonna 2021 alkaa, vähenee bussiliikenne Hämeenkadulla. Vastaavasti 37 metriä pitkiä ratikoita liikkuu muutaman minuutin välein. Ratikan kanssa liikkuminen vaatii opettelua kaikilta käyttäjäryhmiltä. Pääsääntöisesti Ratikkaa ei tulisi Hämeenkadulla ohittaa, vaan odottaa sen takana. Varsinkin Hämeenkadulla nopeusrajoituksen noudattaminen, liikennetilanteiden ennakointi ja toisten liikkujien huomioon ottaminen on erittäin tärkeää, Ari Vandell opastaa.

Kadun voi myös ylittää periaatteessa mistä kohdasta vain, kunhan väistää Ratikkaa ja moottoriajoneuvoliikennettä sekä pyöräilijöitä.

Turvallisimmin ja etuoikeutetusti jalankulkija ylittää kadun valo-ohjatulla suojatiellä. Niitä on Hämeenkadulla jokaisen raitiovaunupysäkin toisessa päässä. Valo-ohjattuja suojateitä on Rautatienkadun, Pellavatehtaankadun, Näsinlinnankadun ja Hämeenpuiston kohdilla. Myös Aleksis Kiven kadun kohdalle, Raatihuoneen kulmalle sekä Aleksanterinkadun risteykseen on tulossa valo-ohjattu suojatie.

Kuva: Tarja Nikupaavo-Oksanen/ Tampereen kaupunkiStockmannin kohdalla on nyt ylityspaikka entisen suojatien sijasta. Ylityspaikassa katu on ylitettävä varoen sekä Ratikkaa ja autoliikennettä väistäen.

Ratikan tapaa yhä useammin Hämeenkadulla

– Katutila, jossa esimerkiksi kaikkia ylityskohtia ei ole merkitty suojateillä ja jossa toiminta perustuu paljon eri liikkumisryhmien yhteispeliin, herättää keskustelua. Osa hyväksyy ratkaisut joustavina, ja osa toivoisi tarkempaa ohjausta, Ari Vandell pohtii.

– Tällä hetkellä Hämeenkadulla on vielä paljon bussiliikennettä, eikä olla vielä lopputilanteessa, jossa ratikan vakinainen liikennöinti on alkanut, Tampereen kaupugin liikenneinsinööri Heljä Aarnikko toteaa.

Ari Vandell ja Heljä Aarnikko korostavat, että liikenne Hämeenkadulla on yhteispeliä, ja kaikkien liikkujien tulisi huomioida toisensa. Ratikka alkaa ilmestyä Hämeenkadulle entistä useammin koulutus- ja koeajoon, ja elokuussa alkaa ratikan varsinainen liikennöinti. Myös raitiotien huoltokalustoa liikkuu kadulla. Varovaisuus, toisten huomiointi ja ennakointi liikenteessä ovat tarpeen - niitä edellyttää kaikilta liikkujilta myös uusi tieliikennelaki aiempaa painokkaammin.

Hämeenkadulla pyöräillään rauhallisesti jalankulkijat huomioiden

Hämeenkadulla on pyöräilijöille yksisuuntaiset pyörätiet, jotka pysäkkien kohdalla kulkevat niiden takana. Pyörätiet on päällystetty punertavalla kiveyksellä, johon on merkitty pyörätiesymboleja. Pyöräteissä on vielä epäjatkuvuutta Hatanpään valtatien ja Aleksanterinkadun risteyksissä raitiotietöiden ja työnaikaisen bussireitin takia. Keskustorin kohdalla länteen päin pyöräily tapahtuu toistaiseksi ajoradalla töiden keskeneräisyyden vuoksi, eteläreunassa on jo pyörätie. Hämeensillan itäpäässä on lyhyet osuudet kaksisuuntaista pyörätietä.

Hämeenkadun reunoilla on yksisuuntaiset pyörätiet. Kuva: Tarja Nikupaavo-Oksanen/ Tampereen kaupunki

– Aika moni on jo huomannut, että pyörätiet ovat yksisuuntaisia. Pyörätiellä pitää tosiaan ajaa oikeaan suuntaan, muuten väylällä voi tulla ahdasta. Myös sähköpotkulaudoilla liikkuvien tulisi käyttää pyörätietä, Ari Vandell opastaa.

– Hämeenkatu ei ole nopean pyöräilyn väylä, vaan ennemminkin asiointipyöräilyyn tarkoitettu. Nopeusrajoitus 20 km/h koskee myös pyöräilijöitä, Heljä Aarnikko muistuttaa.

Pyöräilijöiden toivotaan väistävän Hämeenkadulla jalankulkijoita suojateiden ja pysäkkien kohdilla. Pyöräilyn ja jalankulun risteyspaikoille lisätään lisäkilpiä, joissa lukee ”Varo risteävää jalankulkuliikennettä”. Tämän tyyppisillä varoitusmerkeillä on Vandellin ja Aarnikon mukaan esikuvansa monissa maissa.

Jakeluliikenteelle parkkialueita

Yritysten jakeluliikenteelle Hämeenkadulla on parkkialueita kadun reunassa. Jakeluliikenne on sallittu päivittäin kello 6 - 11 ja 19 - 22, ja pysäköintiaika maksimissaan puoli tuntia. Huoltoliikenne on sallittu Hämeenkadulla. Sitä ei ole rajoitettu tietyin kellonajoin, koska esimerkiksi hissikorjaajan on päästävä paikalle, kun hissi on rikki. Huoltoajoa on esimerkiksi rakennusten, laitteiden ja tilojen huoltoon liittyvä ajo sekä liikuntarajoitteisen henkilön kuljetus.

Jakeluliikenteelle on kadun reunassa puolen tunnin parkkialueet. Kuva: Tarja Nikupaavo-Oksanen/ Tampereen kaupunki
Ratikka rautatieaseman alikulkutunnelin suulla
Hämeenkadun itäpäästä Ratikka kaartaa Itsenäisyydenkadulle asematunneliin, jossa raitioliikenteelle on varattu tunnelin etelänpuoleinen väylä. Autoliikenne kulkee asematunnelin pohjoispuolta ”seinän” takana. Kuva: Pasi Tiitola/ Tampereen Raitiotie Oy

Artikkeli on julkaistu alunperin Tampereen kaupungin sivuilla 22.1.2021

Lue myös:

Tampereelle valmistuu paras mahdollinen Hämeenkatu >

Raitiotie tiivistää Tamperetta ja luo pitovoimaa >