Tampereelle valmistuu paras mahdollinen Hämeenkatu
Uusi Hämeenkatu alkaa vähitellen hahmottua rakennustöiden valmistuessa. Tampere saa pääkadun, jossa on mukava kävellä, viivähtää ja viihtyä. Pyöräily onnistuu ja joukkoliikenne kulkee tasaisesti. Ratikan rakentaminen on ollut oiva tilaisuus laittaa koko katu uusiksi.
Hämeenkatu on Tampereella keskeinen ja arvokas kulttuuriympäristö, jonka jokaisesta korttelista saisi kaupungin historiaa ja nykymeininkiä huokuvan postikorttikuvan, toteaa rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen Tampereen kaupungilta. Teknisessä mielessä vanha nupukivin päällystetty Hämeenkatu oli kuitenkin jo huonokuntoinen ja epätasainen, meluisa ja ajoneuvoja tärisyttävä.
Kadun päällysteen vaihtaminen on ollut säännöllisesti keskustelun aiheena, ja Tampereen Ratikan rakennushanke käynnisti pohdinnat jälleen kerran. Miten saataisiin Hämeenkadusta tasainen ja meluton, mutta säilytettäisiin samalla sen historiallinen ilme? Onko mahdollista saada nupukivi kestämään liikenteen ja ilmaston rasituksia? Valmista ratkaisua ei ollut, kun Raitiotieallianssin osapuolet kokoontuivat yhteisen ongelman äärelle.
– Päädyimme rakenteeseen, jossa mittatarkat graniittinupukivet valetaan pohjastaan betoniin ja saumataan massalla, jonka resepti on kehitetty antamaan saumalle erityistä lujuutta, Tietäväinen kertoo.
Tuloksena on järeä ja tasainen rakenne, joka kestää rasitusta aivan toiseen malliin kuin hiekka- tai sorapohjainen katu. Ratikka vaatii joka tapauksessa lujan perustuksen, ja samalla pohjalle on päästy nyt tekemään päällyste, joka vähentää merkittävästi melua ja tärinää.
Hämeenkatu suosii kävelyä ja viihtymistä
Uudella Hämeenkadulla on haluttu varata väljyyttä jalankululle ja oleskelulle. Kadulla on leveät jalkakäytävät ja terassialueet, puurivien välissä on tilaa istuskelupaikoille. Lopulta tunnelman luovat kadun käyttäjät ja kulkijat, mutta ainakin rakenteet on suunniteltu viihtymistä varten.
– Haaveilen esimerkiksi siitä, että sään salliessa rauhallinen ravintolaruokailu olisi mahdollista Hämeenkadulla, Tietäväinen paljastaa.
Määritelmän mukaan Hämeenkatu muutetaan jalankululle ja joukkoliikenteelle varatuksi kaduksi, jolla pyöräily on mahdollista. Hämeenkatua käyttävien bussivuorojen määrä vähenee, niiden tilalla suhisee ratikka ja liikenteen nopeudet pidetään maltillisina. Taksilla pääsee, huoltoliikenteelle varataan omat aikansa ja paikkansa.
Kevyen liikenteen sujumista ja turvallisuutta edistää se, että pyöräily ja jalankulku erotellaan toisistaan. Hämeenkadun pyöräkaistasta ei kuitenkaan ole edes tarkoitus tehdä nopeinta väylää keskustan läpi.
– Olen sillä kannalla, että Hämeenkatu toimii ennen kaikkea jalankulkijoiden ehdoilla, Tietäväinen sanoo.
Hämeenkadun tulevaisuus
Valaistus on tärkeä osa kadun ilmettä, ja Hämeenkadun remontissa sekin on päästy laittamaan kokonaan uusiksi. Yhdellä kertaa saadaan ajan tasalle monta asiaa: katuvalaistus, Valoviikkojen erityistarpeet, raitiotien ajolankojen kannatinrakenteet…
– Kaikki on otettu rakentamisessa huomioon ja lisäksi varauduttu tulevaisuuden tarpeisiin, esimerkiksi älyvalaistuksen ja tietoverkkojen vaatimuksiin, Tietäväinen kertoo.
Säännöllisin väliajoin, 20–30 vuoden välein tehtävät remontit kuuluvat kadun elinkaareen. Hämeenkatua on ollut tapana korjata pala kerrallaan. Nyt kun koko Hämeenkatu ja päälle vielä Hämeensiltakin laitetaan kerralla kuntoon, luvassa on harvinaisen pitkä jakso ilman uusia kadunrakennustyömaita pääkadulla.
– Kun Tampereen Ratikka alkaa liikennöidä, se voi lisätä jalankulkijoiden määrää keskustassa reippaastikin. Kenties siitä alkaa uusi aika myös kaupoille ja ravintoloille, Tietäväinen sanoo.
Lue myös:
– Minun mielestäni varsinkin Hämeenkadusta on tulossa yksi Suomen hienoimpia kävely- ja joukkoliikennekatuja, sanoo ympäristösuunittelija Jyrki Lehtimäki. Lue lisää Ratikan vihreästä kaupunkiympäristöstä: https://ratikka-aika.fi/artikkelit/puita-ja-puistokatuja-nurmirataa-ja-niittyja