Tervetuloa matkalle Ratikka-aikaan

Ajankohtaista

Artikkelit

Lajinsa ensimmäinen

Tampereen Ratikka on Suomen modernein joukkoliikenneväline, jonka kyytiin pääset vuonna 2021. Tältä sivulta näet Ratikan kuulumiset - ensimmäisenä ja kootusti - ja aloitat matkan kohti Ratikka-aikaa jo nyt.

Millaista on elämä ratikkakaupungissa?

Ratikka muuttuu silmiemme edessä suunnitelmista tamperelaisten arjeksi. Alta löydät artikkeleita monesta näkökulmasta ja pääset seuraamaan Ratikan elämää niin somessa kuin mediassakin.

Ota Ratikka-ajan liikenne haltuun!

Muuttuuko päivittäinen reittini? Missä kohdin pitää olla erityisen tarkkana? Muistavathan muksutkin, että kiskoille on tulossa liikennettä?

Tampereen Ratikan testivaunu varikolla
Tampereen raitiotiejärjestelmän testit aloitetaan maaliskuussa Hannoverin raitioliikenteessä käytössä olleella testivaunulla. Vaunu on teipattu punakeltaiseksi Ratikan tulevien vaunujen ja kunnossapitokaluston värien mukaisesti. Kuva: Pasi Tiitola, Tampereen Raitiotie Oy

Lisää tarkkaavaisuutta ja harkintaa tarvitaan, kun Tampereen raitiotiekiskoilla alkaa testi- ja koeajoliikenne maaliskuussa 2020. Ratikka on Tampereen liikenteessä täysin uusi väline, joka vaikuttaa ennen pitkää kaikkien liikkumiseen. Samalla se edellyttää tamperelaisen liikennekulttuurin nostamista uudelle, entistä fiksummalle tasolle.

Liikennesuunnittelijoiden mukaan ainakin tilannenopeudet, vilkun käyttö sekä liikennevalojen ja suojatiesääntöjen noudattaminen ovat asioita, joissa olisi yleisesti parantamisen varaa. Liikenne on yhteispeliä, ja sen sujuvuus syntyy toisten huomioon ottamisesta ja sääntöjen noudattamisesta.

Koeliikenteen alkaminen raitiotiellä on mainio syy ottaa oma liikennekäyttäytyminen tarkasteluun – seuraavassa muutamia huomioita Hervannasta, missä yhteinen elo Tampereen Ratikan kanssa alkaa Hermiankadulta ja Insinöörinkadulta.

Koeajoalueen kartta

Raitiovaunuvalo tekee Ratikalle tietä

Kolmionmallinen raitiovaunuvalo on uusi tulokas Tampereen liikenteessä ja toimii hiukan eri periaatteella kuin perinteinen liikennevalo. Kun Ratikkaa ei ole lähimailla, raitiovaunuvalo on pimeänä ja liikenne kulkee tuttujen sääntöjen mukaan. Kun Ratikka lähestyy risteystä, raitiovaunuvalo syttyy ja liikenteessä toimitaan sen varoitusvalojen mukaisesti:

  1. Ensin opastin näyttää nopeasti vilkkuvaa keltaista valoa, joka kehottaa tielläliikkujia erityiseen varovaisuuteen.
  2. Sitten syttyy kiinteä keltainen valo 3–5 sekunniksi. Sen palaessa ajoneuvo tulee pysäyttää, mikäli sen pystyy tekemään turvallisesti. Kiinteää keltaista ei pidä ajatella ”vanhana vihreänä”, jonka aikana painetaan vielä kaasua ja kiiruhdetaan risteykseen. Ratikka on jo lähellä.
  3. Seuraavaksi raitiovaunuvalon kaksi punaista valoa alkavat vilkkua, eikä risteykseen saa enää missään tapauksessa ajaa. Ratikka kulkee risteyksen läpi.
  4. Kun Ratikka on mennyt, raitiovaunuvalo vilkuttaa vielä muutaman sekunnin keltaista, sen jälkeen valot sammuvat ja liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan.

Raitiovaunuvalon tarkoituksena on pysäyttää muu liikenne, jotta ratikka pääsee risteyksestä suoraan läpi. Kannattaa huomata, että raitiovaunuvalo antaa ratikalle etusijan myös liikenneympyrässä.

Raitiotien varrella on lisäksi tavallisia liikennevaloja, ja niissä kaikki toimivat normaalisti valojen mukaan. Tasa-arvoisessa risteyksessä Ratikalla on etuajo-oikeus, joten kuljettajien on syytä totutella katsomaan myös vasemmalle risteykseen saapuessaan. Hervannassa tätä voi harjoitella Lindforsinkadun ja Insinöörinkadun risteyksessä.

Huomaa joukkoliikennekatu

Joukkoliikennekatu on Tampereella jo tuttu asia, mutta nyt on viimeistään aika ottaa se vakavasti. Nimensä mukaisesti joukkoliikennekadulla saavat ajaa vain ratikat, bussit ja taksit.

Hervannassa huomio kannattaa kiinnittää Insinöörinkatuun: Orivedenkadun ja Opiskelijankadun välissä ja kauppakeskus Duon kohdalla on joukkoliikennekatuosuus. Osuuksilla on vaihtopysäkkialueet, joissa matkustajat vaihtavat kulkuvälinettä ratikasta linja-autoon ja päinvastoin. Ahvenispolun ja Teekkarinkadun välisellä joukkoliikennekatuosuudella tontille ajo on sallittu, mutta läpiajo Insinöörinkatua Lindforsinkadulle kielletty.

Autoilija pääsee helpoimmalla, kun käyttää yksityisautoille suositeltuja reittejä esimerkiksi Duon sisäänajoon. Kauppakeskuksen parkkihalliin ja parkkikentälle kannattaa jo nyt totutella ajamaan Hervannan valtaväylän kautta. (Ks. kuva.)

Suositellut ajoyhteyden Duon pysäköintiin

Sekaliikennekaistat – rohkeasti sekaan, tarkkana pysäköinnissä

Autot ja Ratikka mahtuvat Tampereella monessa kohdin samoille kaistoille. Mikäli kaistan reunassa on lisäksi vielä pysäköintipaikkoja, niiden käytössä on syytä olla huolellinen. Auto nätisti sivuun pois ratikan tieltä ja autosta poistuessa huomio muuhun liikenteeseen. Ratikan kulkutilan varmistaminen on erityisen tärkeää talvisaikaan, jos lumi kaventaa ajoväylää.

Mikäli olet kääntymässä ajoneuvolla raitiovaunukiskojen yli, sinun tulee väistää myös takaa, eli omasta tulosuunnastasi lähestyvää raitiovaunua. Myös edestä lähestyvää raitiovaunua pitää väistää, kun se kääntyy tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle eli eteesi, vaikka itse olisit jatkamassa suoraan.

Jos raitiovaunulla on kärkikolmio tai STOP-merkki, se väistää molemmilta sivuilta lähestyvää liikennettä. Poikkeuksena ovat tällaiset raitiovaunuvaloilla varustellut risteykset ja liikenneympyrät, joissa sinun tulee väistää Ratikkaa jos valot niin opastavat.

Ylityspaikka vaatii tarkkaavaisuutta

Raitiotie tuo tullessaan ns. ylityspaikat, joiden suhteen jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden pitää olla erityisen tarkkoina. Ylityspaikka on kohta, josta raitiotien voi ylittää, mutta ratikkaa pitää väistää. Hervannassa ylityspaikkoja on Hermiankadulla kohdissa, joista ihmisten arvellaan joka tapauksessa mielellään kulkevan kadun yli. Ajoradan yli on näissä paikoissa suojatie, mutta kiskojen yli siis ei. Tarkkaile merkintöjä (liikennemerkki ja/tai tiemerkinnät), niin tiedät milloin olet menossa suojatielle!

Ratikka väistää suojatiellä kulkijaa. Varovaisuus on silti tarpeen ja katse on syytä nostaa kännykästä hyvissä ajoin ennen suojatielle astumista. Raskas vaunu ei pysty äkkipysähdyksiin, joten suojatielle siirtymisen aikeet pitää tehdä selviksi ajoissa. Tarkkaavaisuutta tarvitaan kaikilta ja etenkin silloin, kun autot, linja-autot ja raitiovaunut ajavat samassa tilassa.

Jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt raitiotien koeajoalueella.

Liikenneturvallisuusmateriaalia Tampereen Ratikan verkkosivuilla

Voit tutustua liikenneturvallisuusmateriaaliin Tampereen Ratikan verkkosivuilla. Sivuilla on jaossa myös kouluille valmisteltua materiaalia.

Tutustu Liikenneturvallisuus-sivuun >

Tekstiä varten on haastateltu liikenneinsinööri Heljä Aarnikkoa ja suunnittelupäällikkö Ari Vandellia Tampereen kaupungilta.

Lisää luettavaa:

Lue lisää koeajoista Tampereen Ratikan sivuilta >