Tervetuloa
Ratikka-aikaan!

Ajankohtaista

Artikkelit

Ratikan taide

Lajinsa ensimmäinen

Ratikka-aika -verkkojulkaisu valottaa sinulle Tampereen Ratikka-arkea ja kertoo tarinoita niin matkustajien kuin Ratikan tekijöidenkin näkökulmasta. Hyppää kyytiin!

Millaista on elämä ratikkakaupungissa?

Ratikka muuttuu silmiemme edessä suunnitelmista tamperelaisten arjeksi. Alta löydät artikkeleita monesta näkökulmasta ja pääset seuraamaan Ratikan elämää niin somessa kuin mediassakin.

Ratikankuljettajien EM-kisa punnitsee kuljettajien taidot ja hermot

TRAM-EM 2024 on Frankfurtissa syyskuussa järjestettävä raitiovaununkuljettajien Euroopan mestaruuskilpailu. Tampere osallistuu siihen nyt ensimmäistä kertaa. Kilpailutehtävät vaativat ainakin tarkkuutta, keskittymistä ja hyvää arviointikykyä – kaikkia niitä taitoja, mitä Tampereen Ratikan kuljettajien työssä tarvitaan päivittäin.

EM-kisoihin lähtee kolmihenkinen joukkue: kuljettajat Jussi Aho ja Tiia Vainikainen sekä valmentajana kuljettajien esihenkilö Hanna Hurri (kuvassa keskellä). Laitimmaisena vasemmalla oleva pahvihahmo ei pääse tiimin mukaan, vaikka sillä oli tärkeä tehtävä kisan karsintavaiheessa. Wille Nyyssönen/Tampereen Raitiotie Oy

Tampereen EM-edustusjoukkue valmistautuu syyskuun kisoihin ja odottaa innostuneena, mitä kaikkea tapahtuma voikaan tuoda tullessaan. Joukkue arvelee, että kisat ovat ennen kaikkea kokemuksena huikean mielenkiintoinen.

– Kisoissa pääsee tapaamaan kollegoita monesta Euroopan maasta, ja arvaan että puhe kääntyy nopeasti ratikan ajamiseen, miettii raitiovaununkuljettaja Jussi Aho.

– On myös siistiä päästä kokeilemaan Frankfurtin kalustoa ja kurkistamaan, millaista kuljettajan työ on siellä, lisää raitiovaununkuljettaja Tiia Vainikainen.

Kuljettajien esihenkilö Hanna Hurri lähtee kisoihin valmentajan tehtävissä. Hän korostaa, että kilpailuun kuuluu ennen kaikkea leikkimielisyys.

– Kyseessähän on eräänlainen agilityrata ratikalle. Siellä pystyy kokeilemaan juttuja, joita kuljettaja ei voi tehdä linjalla liikenteen seassa, Hurri sanoo.

Luvassa klassikkolajeja, yllätyksiä ja ratikkabiljardia

EM-kilpailun järjestäjät, Frankfurt am Mainin kaupunki ja sen joukkoliikenneyhtiö VGF, eivät paljasta etukäteen kaikkia kisan yksityiskohtia. Kilpailu käydään kaupungin keskustassa noin 200 metrin mittaisella radalla.

Se tiedetään, että rata sisältää joitakin EM-kisojen klassikkotehtäviä, esimerkiksi tarkkuus- ja hätäjarrutukset; todennäköisesti myös vaunun vaatiman tilan arviointi on jollain tavalla kisaohjelmassa. Kaikki ovat taitoja, joita kuljettajat tarvitsevat työssään jatkuvasti.

– On tärkeää tietää, miten nopeasti vaunu pysähtyy. Kuljettajan pitää osata pysäyttää se täsmälleen tiettyyn kohtaan, Vainikainen sanoo.

– Täytyy myös pystyä arvioimaan, millaisesta välistä vaunu mahtuu kulkemaan. Pystyykö esimerkiksi ohittamaan turvallisesti lähelle raiteita pysäköidyn auton, Aho jatkaa.

Yhden EM-kisojen klassikkotehtävän ideana on, että ensin toinen kuljettajista asettaa pahvihahmon mahdollisimman lähelle raiteita. Ohjaamossa oleva kuljettaja arvioi, mahtuisiko vaunu siitä ohi. Wille Nyyssönen/Tampereen Raitiotie Oy
Mitä vähemmän pahvihahmon ja vaunun leveimmän kohdan väliin jää tilaa, sitä paremmat pisteet joukkue saa. Pisteitä tulee siitäkin, jos vaunua ajava kuljettaja huomaa jo etukäteen, että ohi ei mahdu. Wille Nyyssönen/Tampereen Raitiotie Oy

Frankfurtin EM-kisoissa selviää sekin, miten ratikalla sujuu biljardi ja keilaaminen. Tampereen edustustiimi arvelee, että nämä lajit menevät enemmän hauskanpidon puolelle, vaikka toki niissäkin vaununkäsittelytaidot joutuvat koetukselle.

 – Lisäksi kilpailussa tarvitaan keskittymistä ja paineensietoa. Se puoli on kyllä meidän kuljettajillamme hyvin hallussa, Hurri toteaa.

Monipuolista treeniä luvassa

Edustusjoukkue suunnittelee treenaavansa Tampereen varikolla kesän mittaan. Tiimi on katsonut aiempien EM-kilpailujen tehtävävideoita netistä ja virittelee omaa harjoitusohjelmaansa niiden perusteella.

Taitojen harjoittelu onnistuu vaivatta, mutta kilpailukalustolla päästään ajamaan vasta itse kisassa.

 – Kovasti pyrimme kyllä vakoilemaan, mitä ominaisuuksia Frankfurtin raitiovaunuissa on, Aho naurahtaa.

Hurri lupaa joukkueelle myös fyysistä treeniä. Nopeudesta, ketteryydestä ja tasapainosta näyttää olleen aiempina vuosina kilpailijoille hyötyä, joten Tampereen tiimi harjoittelee myös niitä.

Tampereen edustusjoukkue lähikuvassa

Tiia Vainikainen tulee joukkueeseen tuoreimmalta kuljettajakurssilta, hän on oppisopimusoppilaana vielä elokuun alkuun saakka. Vainikaisella on kuitenkin runsaan kahdeksan vuoden kokemus alan töistä Helsingissä.

– Ajaminen on jo itsessään mukavaa. Päivät menevät tosi nopeasti, kun maisemat vaihtuvat. Tämä meidän liikkuva maisemakonttori on kyllä hieno juttu, Vainikainen sanoo.

Jussi Aho on ollut Tampereen Ratikan matkassa ensimmäisestä kuljettajakurssista saakka ja toiminut kuljettajana koko sen ajan, kun Ratikka on liikennöinyt. Myös hänen mielestään homma on vallan mukavaa.

– Vaikka me kuljettajat istummekin paljon tuolla kopissa, työ on myös asiakaspalvelua ja aika itsenäistä luonteeltaan. Tykkään nähdä ihmisiä työssäni, Aho toteaa.

Hanna Hurri liittyi Tampereen Ratikkaperheeseen, kun siihen haettiin ensimmäisiä liikenteenohjaajia. Hän tuli siis taloon jo ennen ensimmäisen vaunun valmistumista ja on ollut siitä lähtien mukana muovaamassa Tampereen Ratikkaa.

Tiia Vainikainen ilmoittautui EM-kisojen Tampereen karsintoihin, koska halusi ottaa omista taidoistaan mittaa tehtäväradalla. Jussi Aho taas suhtautuu uteliaan myönteisesti kaikkeen, mitä töissä tulee eteen. Karsintoihin osallistui yli 30 kuljettajaa. Wille Nyyssönen/Tampereen Raitiotie Oy

Tampere ratikkamaailman kartalle

Raitiovaununkuljettajien EM-kisoja on järjestetty Euroopan eri ratikkakaupungeissa vuodesta 2012 lähtien. Niillä on juhlistettu esimerkiksi ratikkaliikenteen vuosipäiviä tai linjojen avauksia.

Tampereen edustusjoukkue lähtee Frankfurtiin nostamaan Tamperetta paremmin ratikkamaailman tietoisuuteen. Kansainvälinen ratikkaväki toivotetaan tervetulleeksi ihailemaan uutta rataa ja kalustoa sekä tutustumaan mukavaan kaupunkiseutuun laajemminkin.

– Kuinka monessa muussa kaupungissa pääsee raitiovaunulla kalastamaan, hiihtämään tai vaikka vaelluspolun alkuun? Luonto on kyllä ehdottomasti Tampereen vahvuus, Hurri toteaa.


Wille Nyyssönen/Tampereen Raitiotie Oy

TRAM-EM Frankfurtissa 14. syyskuuta 2024

  • Virallinen raitiovaununkuljettajien EM-kilpailu.
  • Kilpailuun voivat hakea osallistujiksi kaikki eurooppalaiset ratikkayhtiöt.
  • Osallistujia on tänä vuonna 22 maasta.
  • Tampere, Edinburgh ja Bratislava osallistuvat ensimmäistä kertaa.
  • Kilpailun muut tiimit ovat Barcelona, ​​Birmingham, Bryssel, Budapest, Dublin, Frankfurt, Göteborg, Kiova, Krakova, Leipzig, Luxemburg, Lyon, Milano, Oradea, Oslo, Praha, Rotterdam, Tukholma, Wien, Zagreb ja Zürich sekä vieraileva joukkue Sydneystä.

Lue myös:

Tampereen Ratikka osallistuu ensimmäistä kertaa raitiovaununkuljettajien Euroopan mestaruuskilpailuun

Isä, poika ja Tampereen Ratikka