Tervetuloa
Ratikka-aikaan!

Ajankohtaista

Artikkelit

Ratikan taide

Lajinsa ensimmäinen

Ratikka-aika -verkkojulkaisu valottaa sinulle Tampereen Ratikka-arkea ja kertoo tarinoita niin matkustajien kuin Ratikan tekijöidenkin näkökulmasta. Hyppää kyytiin!

Millaista on elämä ratikkakaupungissa?

Ratikka muuttuu silmiemme edessä suunnitelmista tamperelaisten arjeksi. Alta löydät artikkeleita monesta näkökulmasta ja pääset seuraamaan Ratikan elämää niin somessa kuin mediassakin.

Yhdessä tekeminen valmistaa liikenteenohjaajat vastuulliseen työhönsä

Tampereen Ratikan ensimmäisten liikenteenohjaajien koulutus on parhaillaan käynnissä. Se tarjoaa osallistujilleen juuri sitä, mitä he halusivatkin: monipuolisesti uutta opittavaa, paljon vastuuta ja Ratikan tulevan työyhteisön rakentamista. Tampereen Ratikan liikenteenohjaajat ovat ensimmäisiä lajissaan ja samalla myös ratikan liikennöitsijän, VR:n ensimmäisiä ratikkalaisia.

Doris Diehl ja Jari Hietikko ovat Tampereen Ratikan tulevia liikenteenohjaajia
Doris Diehl ja Jari Hietikko ovat Tampereen Ratikan tulevia liikenteenohjaajia. Kuva: Päivi Stenroos, Tampereen Raitiotie Oy

Tampereen Ratikan liikenteenohjaajiksi etsittiin timantteja: ihmisiä jotka haluavat tietää uudesta raitiotiejärjestelmästä kaiken ja joita Ratikan käytännön toimintatapojen suunnittelu innostaa. VR aloitti viime vuodenvaihteessa liikenteenohjaajien haun, ja suosio oli valtaisa: yli 600 henkeä haki, 9 valittiin ja koulutus alkoi toukokuussa.

Kun Ratikka alkaa liikennöidä, liikenteenohjaajien tehtävänä on huolehtia, että liikenne sujuu minuuttiaikataulujensa mukaisesti. Toimintamallien kehittäminen kaikkiin kuviteltavissa oleviin tilanteisiin onkin tärkeä osuus, kun ensimmäiset liikenteenohjaajat valmistautuvat työhönsä.

– Ratikka eroaa tieliikenteestä tietysti siinä, että jos radalla on este, sitä ei pysty kiertämään. Siksi meillä pitää olla varamallit valmiina jokaista mahdollista ongelmapaikkaa varten, Doris Diehl kertoo.

– Liikenteen täsmällisyys on haaste, johon liikenteenohjaajat joutuvat vastaamaan joka päivä. Koeliikenteen aikana pääsemme kellon kanssa mittaamaan ajankäyttöä ja eri tilanteiden vaikutuksia aikatauluun, Jari Hietikko sanoo.

Kaikki Ratikasta!

Liikenteenohjaajien tuleva työpaikka on raitioliikenteen ohjauskeskus Hervannan varikolla. Sinne saadaan reaaliaikaisesti kaikki tieto raitiotiejärjestelmästä. Väärin pysäköity auto raiteilla, tekninen vika tai viivästys pysäkillä voi tuottaa nopeasti tilanteen, joka valvomon pitää ratkaista kokonaisuuden kannalta parhaalla tavalla – siten että Ratikan käyttäjien matka jatkuu mahdollisimman sujuvasti.

– Vastuu kuuluu meidän työhömme. Sitä me haluamme ja se tekee työstä mielenkiintoisen, toteavat Hietikko ja Diehl lähes yhteen ääneen.

Liikenteenohjaajat Tampereen Ratikan ajosimulaattorissa
Liikenteenohjaajien koulutus on yhteistyötä. Kuvassa Doris Diehl, Kimmo Eiranto, Jari Hietikko ja Matti Heikkilä. Kuva: Päivi Stenroos, Tampereen Raitiotie Oy

Tampereen Ratikan ensimmäisten liikenteenohjaajien koulutus on ainutkertainen kokonaisuus. Se toteutetaan allianssimallisesti: Tampereen seudun ammattiopisto Tredu kouluttaa liikenteenohjaajat yhdessä VR:n ja Tampereen Raitiotie Oy:n sekä muiden Ratikan toimijoiden kanssa. Mukana kouluttamassa ovat omalta osaltaan vaununvalmistaja Škoda Transtech ja ABB, joka toimittaa Ratikan sähkönsyöttöjärjestelmän ja automaation.

– On hienoa, että ne jotka ovat olleet konkreettisesti rakentamassa Tampereen Ratikkaa, ovat mukana myös koulutuksessa. Saamme suoraan tietoa siitä, miten esimerkiksi radan- ja vaununrakentajat ovat ratkaisseet asioita, Hietikko sanoo.

– Liikenteenohjaajien pitää ymmärtää tekniikasta perusteet niin hyvin, että tiedämme miten toimia ongelmatilanteissa, ja esimerkiksi miten iso vika milloinkin on kyseessä, Diehl kertoo.

Esimiestyötä ja Ratikan työkulttuuria

Liikenteenohjaajat vastaavat ratikkaliikenteen sujuvuudesta kaikin puolin. Liikennekokonaisuuden ohjaamisen lisäksi se tarkoittaa toisaalta raiteiden kunnossapidon valvontaa ja järjestelyä, toisaalta henkilöstön työvuorojen suunnittelua.

Raitioliikenteen ohjauskeskuksessa työskennellessään liikenteenohjaaja on aina työnjohdollisessa asemassa. Johtaminen ja esimiestehtävät ovatkin tärkeä osuus liikenteenohjaajien koulutuksessa, sillä siinä luodaan samalla perusteita Tampereen Ratikan omalle johtamis- ja työkulttuurille. Esimiestyön osuuden kouluttaa Tredu, jolla on vankka osaaminen liikenne-esimiesten koulutuksista. Lisäksi liikenteenohjaajilla tulee olemaan tukenaan VR:n vahva työyhteisö.

– Henkilöstöjohtamisen kurssilla totesimme, että haluamme saada henkilöstöä mukaan päätöksentekoon mahdollisimman paljon. Keskustelemme yhdessä esimerkiksi sitä, millaisella mallilla työvuorot ja työajat tullaan järjestelemään, Diehl sanoo.

Ajatus henkilöstön osallistamisesta on johtanut muun muassa siihen, että liikenteenohjaajat ovat jo nyt tiiviisti mukana rakentamassa kuljettajakoulutusta ja valitsemassa tulevia Tampereen Ratikan kuljettajia.

– Kuljettajilla on melko samanlaiset hakukriteerit kuin meillä: toimiva työyhteisö syntyy ihmisistä, joilla on erilaisia taustoja. Hakijoissa on bussia ja taksia ajaneita ja toisaalta alanvaihtajia tuomassa aivan uutta näkökulmaa, Diehl kertoo.

Tampereen Ratikan ajosimulaattori
Liikenteenohjaajat oppivat myös vaunun ajamisen. Makettiin rakennetussa simulaattorissa voi kätevästi kerryttää kokemusta ohjaamon toiminnoista. Kuva: Päivi Stenroos, Tampereen Raitiotie Oy

Logistiikkaa ja ihmistuntemusta

Tulevien liikenteenohjaajien taustat ovat tarkoituksella hyvin moninaisia. Diehl valmistuu logistiikkainsinööriksi ja hänellä on alalta sekä aiempia tutkintoja että työkokemusta. Ratikassa häntä kiinnostaa juuri mahdollisuus hyödyntää koulutustaan ja kokemustaan.

– Tässä pääsee luomaan uutta, eikä se pääty siihen, että varsinainen liikennöinti alkaa. Tampereen Ratikka laajenee ja muuttuu koko ajan, joten ei tässä ehdi hirveästi rutinoitua, Diehl naurahtaa.

Hietikko puolestaan on aloittanut sosiaalialan töissä ja jatkanut siitä kuljetus- ja varastoalan töihin ja teollisuuden pariin. Hänelle Ratikka on sopiva yhdistelmä logistiikkaa ja ihmistuntemusta.

– Työssä täytyy ymmärtää ihmisiä; matkustajia, ryhmiä, kuljettajia ja työn haasteita, vuorotyötä ja perhetilanteita, Hietikko sanoo.

Ainutkertainen ryhmä

Kun kaikki on uutta, yhdessä tekeminen ja perehtyminen ovat nousseet liikenteenohjaajien koulutuksen keskeiseksi työtavaksi. Tredun logistiikka-alan koulutuspäällikkö Matti Heikkilä ja ohjaava opettaja Kimmo Eiranto ovat tyytyväisiä siihen, miten liikenteenohjaajien koulutus on edennyt. Myös VR:llä on seurattu ilolla, miten ensimmäiset ratikkalaiset ovat kehittyneet koulutuksen edetessä.

– Koulutus on haastanut kaikkia, ja selvästi näkee, että haaste on otettu vastaan ja siihen on pystytty vastaamaan. Porukka on hyvä ja tiivis, ja vie asioita koko ajan keskustelun kautta eteenpäin, Heikkilä sanoo.

– Liikenteenohjaajilla on hyvä ymmärrys siitä, että valmiita ratkaisuja ei ole, ne pitää löytää yhdessä. Tässä täytyy kasvaa omaan tehtäväänsä, ja samalla luodaan pohjaa Tampereen Ratikan kuljettajien koulutukselle, Eiranto toteaa.

Vastaisuudessa Tampereen Ratikan liikenteenohjaajia koulutetaan todennäköisesti yksittäin ja tarpeen mukaan. Kaupunkiraideliikenteen suunnitelmia on kuitenkin vireillä muuallakin, joten Tampereella nyt kerättävä kokemus alan koulutuksen rakentamisesta voi osoittautua hyödylliseksi myös näissä yhteyksissä.

P.S. Artikkelin kuvat on otettu ennen nykyisten koronasuositusten voimaantuloa.

Lue myös:

Ratikan ammatteja: liikenteenohjaajalla on kokonaisuus hallussa >