Tervetuloa
Ratikka-aikaan!

Ajankohtaista

Artikkelit

Ratikan taide

Lajinsa ensimmäinen

Ratikka-aika -verkkojulkaisu valottaa sinulle Tampereen Ratikka-arkea ja kertoo tarinoita niin matkustajien kuin Ratikan tekijöidenkin näkökulmasta. Hyppää kyytiin!

Millaista on elämä ratikkakaupungissa?

Ratikka muuttuu silmiemme edessä suunnitelmista tamperelaisten arjeksi. Alta löydät artikkeleita monesta näkökulmasta ja pääset seuraamaan Ratikan elämää niin somessa kuin mediassakin.

Ratikan ammatteja: liikenteenohjaajalla on kokonaisuus hallussa

Liikenteenohjaaja tuntee koko raitiotiejärjestelmän, toimii rauhallisesti tiukoissakin tilanteissa ja tulee hyvin toimeen ihmisten kanssa.

Tampereen Ratikan ensimmäisiä liikenteenohjaajia odottaa ainutlaatuinen työ, sillä he ovat tiiviisti mukana ottamassa käyttöön kokonaan uutta raitiotiejärjestelmää. Tehtävä on valtava, vaativa – ja kiinnostava niille, joilla on halua heittäytyä mukaan luomaan Tampereen Ratikan käytännön toimintaa.

– Liikenteenohjaajiksi haetaan timantteja, tiivistää Tampereen Raitiotie Oy:n projekti-insinööri Niina Uolamo.

Timantti on utelias ja opinhaluinen ongelmanratkaisija; rauhallinen mutta toimintaan valmis ihminen, joka tulee erinomaisesti toimeen muiden kanssa. Tulevien liikenteenohjaajien toivotut ominaisuudet ovat helposti listattavissa, mutta pohjakoulutuksen ja kokemuksen suhteen ovet ovat auki monenlaisille hakijoille.

Tampereen Raitiotie Oy:n projekti-insinööri Niina Uolamo
Vanha veturien kääntöpöytä muistuttaa Tampereella rautatieliikenteen historiasta, projekti-insinööri Niina Uolamolla on kädet täynnä raitiotieliikenteen tulevaisuutta, muun muassa liikenteenohjaajien tulevan työpaikan eli raitioliikenteen ohjauskeskuksen valmistelua.

Liikenteenohjaajat saavat perinpohjaisen koulutuksen, joten oppimismotivaation pitää olla korkealla. Uutta opittavaa nimittäin on luvassa paljon, olipa valitun tausta millainen hyvänsä.

– Koulutus räätälöidään Tampereen Ratikan täsmätarpeisiin, ja siihen tuovat osuutensa muun muassa radan ja kaluston rakentajat sekä järjestelmätoimittajat, Uolamo kertoo.

Liikenteenohjaaja tietää kaiken

Ideana on, että liikenteenohjaajat pääsevät todella sisälle kaikkeen: ratainfraan, kalustoon, järjestelmiin. Liikenteenohjaajien ensimmäinen noin kymmenen hengen ryhmä voikin varautua siihen, että työ on aluksi parin vuoden ajan kiivasta kehittämistä.

Raitiotiejärjestelmässä on paljon erilaisia osasia, jotka pitää saada toimimaan sujuvasti yhteen ja testattua perinpohjaisesti ennen varsinaisen matkustajaliikenteen aloittamista. Ensimmäisten liikenteenohjaajien kanssa luodaan myös pohja tuleville kuljettajakoulutuksille.

Kun Tampereen Ratikan liikennöinti on alkanut ja asettunut uomiinsa, liikenteenohjaajien työ rauhoittuu valvomon näyttöjen äärelle. Ei tosin kokonaan, sillä liikenteenohjaajat tekevät todennäköisesti myös kuljettajan töitä – osin resurssisyistä, mutta myös jotta kosketus ohjaamon arkeen säilyy.

– Liikenteenohjaus on ennen kaikkea kuljettajan palvelemista, ja laadukas palvelu näkyy matkustajille siinä, että matka etenee sujuvasti. Hyvä liikenteenohjaaja on myös hyvä kuljettaja, Uolamo toteaa.

Tiukkoja käänteitä, rauhallisia hetkiä

Kun liikenteessä ilmenee ongelmia, liikenteenohjaajan tekee ratkaisut, joilla matka voi jatkua. Joskus tarvitaan vaunun tai radan kunnossapitoa, toisinaan taas poliisia tai pelastuslaitosta. Usein pienikin neuvo voi riittää. Samalla liikenteenohjaaja järjestelee muuta liikennettä niin, että ongelman vaikutukset raitiotien koko toimintaan jäävät mahdollisimman vähäisiksi.

– Ennakoimme ja harjoittelemme kaikkea mahdollista, mutta jokainen tilanne kehittyy aina ihan omalla tavallaan. Paras fiilis työhön tulee juuri siitä, että pystyy ratkaisemaan ongelmat, kertoo Uolamo, joka on itse työskennellyt liikenteenohjaajana HKL-Raitioliikenteessä.

Hektisten tilanteiden vastapainoksi työssä pitää sietää myös se, että mitään ei tapahdu. Silloin valvomossa on rauhallista ja liikenteenohjaajalla aikaa vaikkapa kahvinjuontiin – kunnes puhelin jälleen soi.

Kun lumimyrsky osuu aamuruuhkaan

Ennakointi on tärkeä osa liikenteenohjaajan työtä. Kun lumimyräkkä uhkaa Tampereen aamuliikennettä, sääennuste kertoo sen jo hyvissä ajoin. Liikenteenohjaaja voi laittaa vaihteiden lämmitykseen lisää tehoa yöksi, jotta vaihteet pysyvät sulina, kun lunta alkaa tulla. Hän sopii kunnossapidon kanssa, miten lumitilanteessa aurataan, ja varautuu riittävällä kuljettajamäärällä mahdollisiin poikkeustilanteisiin.

Kun lumisade alkaa, liikenteenohjaaja seuraa tilanteen kehittymistä. Yleensä keli aiheuttaa enemmän ongelmia autoille kuin ratikalle, mutta väärään paikkaan juuttunut auto estää tietysti ratikankin kulun.

– Meillä on oma kunnossapidon raivausryhmä, joka auttaa tilanteiden selvittelyssä. Jos katko on pidempi, liikenteenohjaaja miettii parhaat poikkeusreitit ja niiden järjestelyt. Lumi on liikenteenohjaajan näkökulmasta lopulta melko helppo tilanne, Uolamo sanoo.

Kiinnostaako liikenteenohjaajan työ?

Tampereen Ratikan liikenteenohjaajien rekrytointi on yksi hankkeen tärkeimmistä, ja siinä etsitään ihmisiä, jotka todella haluavat sitoutua Tampereen Ratikan kehittämiseen.

– Jos siihen kymmenen joukkoon pääsee, työpaikka on taattu tulevaisuudessakin. Kaikki eivät ehkä jää liikenteenohjaajiksi, mutta muitakin urapolkuja on tarjolla. Siinä mielessä kannattaa siis uskaltautua mukaan, jos Tampereen Ratikka kiinnostaa, Uolamo sanoo.

Lue lisää rekrytoinnista. Liikenteenohjaajat palkkaa Tampereen Ratikan liikennöinnistä vastaava VR Group. Rekry on auki 17.12.2019-10.1.2020. Katso lisätietoja ja hae paikkaa VR:n sivuilla.

Liikenteenohjaajan tehtäviä:

  • Seuraa liikennettä muun muassa liikennekameroista, vaunujen kameroista ja vaunupaikannuksen avulla. Pitää yhteyttä kuljettajiin.
  • Vastaa siitä, että kuljettajat ja vaunut ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Häiriötilanteissa järjestelee liikennettä, jotta aikatauluissa pysytään mahdollisimman hyvin.
  • Ohjeistaa tarvittaessa yhteistyökumppaneita esimerkiksi raivaus-, huolto- tai järjestyksenvalvontatehtävissä.
  • Valvoo sähkönsyöttöä sekä vaihteiden tilaa ja lämmitystä.
  • Kirjaa, raportoi ja tiedottaa.

Tampereen Ratikan etujoukkoihin!

Kuvan alapuolelta näet poimintoja 17.12.2019 järjestetystä rekrytointi-infosta.

Tampereen Ratikan rekryinfotilaisuus
Tampereen Ratikan rekryinfotilaisuus keräsi yli 200 kiinnostunutta kuulijaa Tredun auditorioon 17.12.2019. Tampereen Raitiotie Oy, Sari Mäkelä

VR rekrytoi 10 liikenteenohjaajaa ja 65 kuljettajaa.

  • liikenteenohjaajien hakuaika 17.12.2019 10.1.2020
  • liikenteenohjaajien koulutus alkaa 5/2020
  • kuljettajien rekrytointi alkaa 7/2020
  • liikennöinnin koeajot alkavat 11/2020
  • kuljettajien koulutus alkaa 12/2020
  • liikenne alkaa 9.8.2021

Liikenteenohjaajaksi hakevalta vaaditaan:

  • Traficomin asettamien veturinkuljettajien terveydentila- ja psykologisten soveltuvuus-vaatimusten (TRAFICOM/81078/03.04.02.01/2019) tulee täyttyä.​
  • Selkeä liikenneviestintä edellyttää hyvää kielitaitoa suomeksi.​
  • Ajaminen napakasti määritellyssä aikataulussa vaatii tarkkuutta, sääntöjen noudattamista ja hyvää paineensietokykyä.​
  • Epäsäännöllinen vuorotyö edellyttää sopeutumista erilaiseen työrytmiin.​
  • Ratikan asiakkaita ovat tamperelaiset arjen liikkujat, eli valmiutta asiakkaiden kohtaamiseen ja opastamiseen tulee olla.​
  • Ajokortti on oltava suoritettuna eikä taustalla saa olla vakavia liikennerikkomuksia.​
  • Taskusta pitäisi löytyä suoritettu toisen asteen tutkinto

Liikenteenohjaajien rekrytoinnin aikataulu

7.12.2019–10.1.2020 hakuaika​
10.–17.1. valinnat jatkoon hakemusten perusteella (50 henkilöä)​
17.1–24.1. sähköinen kykytesti​
24.1.–29.1. valinnat haastatteluihin (30 henkilöä)​
3.–21.2. henkilökohtaiset haastattelut​
10.2.–1.3. soveltuvuustestit (15 henkilöä) ​
17.2.–27.3. terveydentilatutkimukset (15 henkilöä)​
27.3. valinnat (10 henkilöä)

VR tarjoaa

  • JHL Rautatiealan työehtosopimus, Kaupunkiraideliikenne​
  • Tehtäväkohtainen palkkaus + henkilökohtainen osuus (heko) 0–18 %​
    • Raitiovaunun kuljettajan peruspalkka 2029,42 € + TESin mukaiset lisät
    • Liikenteenohjaajan peruspalkka 2590,00 € + TESin mukaiset lisät
  • Toistaiseksi voimassa oleva työsopimus​
  • Huimat henkilöstöedut ja Nysse-henkilökuntalipun

Koulutus Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa

Liikenteenohjaaja -koulutus​, hybridi-tutkinto. ​Hybridi –tutkinto on nimitys tutkinnosta, joka muodostuu useamman alan tutkinnon osista. Koulutus toteutetaan oppisopimuskoulutuksena. Liikenteenohjaajakoulutus kestää yhden vuoden.

​Liikenteenohjaajat suorittavat raitiovaununkuljettajakoulutuksen, joka muodostuu osista:​​

  1. Kuljettajana toimiminen 40 osp​
  2. Kaupunkiraideliikenne 60 osp​

Tämän lisäksi suoritetaan Lähiesimiehen ammattitutkinto​

  1. Lähiesimiehenä toimiminen, 70 osp​
  2. Kehittämistehtävä, 40 osp​

SFS 6002 sähkötyöturvallisuuskoulutus​

Oppisopimusajan teoriaosuuden (6kk) palkkaus

  • Ensimmäiseltä 2 viikolta ei makseta palkkaa (oikeus opintososiaalisiin etuuksiin) ​
  • 2 viikon jälkeen maksetaan TES:n mukainen oppisopimuspalkka (85% peruspalkasta)​

Artikkelia on päivitetty 20.12.2019

Lue myös:

Ratikan ammatteja: kuljettaja hallitsee ajamisen, asiakaspalvelun ja monimutkaisessa liikennejärjestelmässä toimimisen >

Ratikan ammatteja: huoltoasentaja tuntee vaunun tekniikan läpikotaisin >