Tervetuloa matkalle Ratikka-aikaan

Ajankohtaista

Artikkelit

Lajinsa ensimmäinen

Tampereen Ratikka on Suomen modernein joukkoliikenneväline, jonka kyytiin pääset vuonna 2021. Tältä sivulta näet Ratikan kuulumiset - ensimmäisenä ja kootusti - ja aloitat matkan kohti Ratikka-aikaa jo nyt.

Millaista on elämä ratikkakaupungissa?

Ratikka muuttuu silmiemme edessä suunnitelmista tamperelaisten arjeksi. Alta löydät artikkeleita monesta näkökulmasta ja pääset seuraamaan Ratikan elämää niin somessa kuin mediassakin.

Ratikan ammatteja: kuljettaja hallitsee ajamisen, asiakaspalvelun ja monimutkaisessa liikennejärjestelmässä toimimisen

Tampereen Ratikan kuljettajien rekrytointi alkaa kesällä 2020. Ratikan henkilökunta työllistyy liikennettä operoivalle VR:lle.

Tampereen Ratikan kuljettajien rekrytoinnissa pidetään kriteerit laveina sikäli, että toisen asteen koulutus hakijalla pitää olla, mutta tarkempia koulutus- tai kokemusvaatimuksia ei aseteta. Työyhteisöstä halutaan elävä ja monipuolinen, joten työntekijöidenkään ei pidä olla samasta muotista.

– Etsimme kuljettajiksi hyviä tyyppejä ja haluamme laajan kirjon eri taustaisia ja ikäisiä ihmisiä, kertoo Tampereen Ratikan operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala VR:ltä.

Kuljettajaksi haluavalla pitää silti olla ajokortti ja suomen kielen taito sillä tasolla, että tarkka ja määrämuotoinen viestintä liikenteenohjauksen kanssa onnistuu vaivatta. Terveydelliset ja psykologiset vaatimukset on asetettu samalla tasolle kuin VR:n veturinkuljettajilla.

– Testaamme hakijoiden soveltuvuutta ajotehtäviin ja edellytämme myös sopivuutta asiakaspalveluun ja halua kehittää sitä kanssamme. Vaikka kuljettaja ei myy lippuja Tampereen Ratikassa, häneltä voi kysellä neuvoja ja apua matkantekoon, Rauhala kertoo.

Vuorotöihin sopeutuminen on tärkeää, sillä Tampereen Ratikkaa liikennöidään aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan ja työvuorot vaihtelevat. Töitä tulee tehtäväksi myös silloin kun monet muut ovat vapailla, viikonloppuisin ja juhlapyhinä.

Kuljettajaksi oppisopimuksella

Tampereen Ratikan järjestelmä on uusi, samoin vaunut, joten kaikki kuljettajakoulutukseen valittavat ovat saman opinpolun alkupäässä. Koulutuksen yksityiskohtia hiotaan vielä, mutta tulossa on noin puolen vuoden oppisopimuskoulutus kuljettajille.

– Ensin on teoriaa parin kuukauden ajan, loput ajamista ja kaikkea mitä siihen liittyy. Hervannan varikolle tehdään Ratikan mallikappaleesta eli maketista simulaattori, ja sitä hyödynnämme koulutuksessa niin paljon kuin mahdollista, Rauhala kertoo.

Simulaattorissa tulevat kuljettajat saavat pääsevät kerryttämään harjoitustunteja ja kokemusta vaunun hallintalaitteista oikeassa ohjaamossa. Myös Tampereen Ratikan reitti on mallinnettuna niin, että ikkunoista näkyvät simulaattoriajossa reitin varren talot ja maisemat.

 Tampereen Ratikan operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala VR:ltä
Kun Tampereen Ratikan liikennöinti alkaa elokuussa 2021, siitä tulee yksi Tampereen liikenteen valtasuonista ja ratikankuljettajat liikuttavat tuhansia ihmisiä päivittäin. Merkityksellistä työtä, tiivistää Tampereen Ratikan operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala VR:ltä.

Turvallisuus on Tampereen Ratikan liikennöinnissä ykkösasia, joten sitä painotetaan myös kuljettajavalinnoissa ja -koulutuksessa. Ratikan kuljettaja toimii koko ajan osana monimutkaista raitiotiejärjestelmää, jossa kaiken pitää mennä kokonaisuuden ehdoilla. Ratikkakuski ei voi sooloilla liikenteessä.

– Se pitää ymmärtää, että turvallisuudesta ei voi tinkiä ja tiettyjä tarkkoja sääntöjä tulee noudattaa, Rauhala korostaa.

Rekryt liikkeelle joulukuussa

Tampereen kaupunki päätti VR:n valinnasta Tampereen Ratikan operaattoriksi keväällä 2019. Sen jälkeen alkoi kehitysvaihe, jonka aikana liikennöintiallianssi (VR, Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie) laatii tarkemmat suunnitelmat liikennöinnille. Ajovastuu siirtyy VR:lle marraskuussa 2020, ennen sitä liikenteessä näkyvät vaunut ovat kalustotoimittajan testiajossa.

– Meillä pitää siis olla marraskuussa 2020 henkilöstöä, joka on jo koulutettu ajamaan ratikkaa ja jatkamaan koeajoja. Kun vaunuja tulee tehtaalta lisää, myös kuljettajien määrää kasvatetaan, Rauhala kertoo.

Rekrytointien lähtölaukaus on 17. joulukuuta 2019 Tampereella järjestettävä rekrytilaisuus. Se on avoin kaikille kiinnostuneille. VR palkkaa ensin kymmenen liikenteenohjaajaa, joille koulutetaan myös kuljettajapätevyys.

Kuljettajia palkataan yhteensä noin 65. Nämä rekrytoinnit alkavat kesällä 2020, ja viimeiset kuljettajat koulutetaan kesällä 2021 – kunnes tulee tarvetta lisähenkilöstölle.

– Tampereen raitiotie laajenee tulevaisuudessa, ja toisaalta sisäistä liikkuvuutta voi syntyä, sillä VR on iso työnantaja ja meillä on tässä Tampereen seudullakin tarjolla monenlaisia tehtäviä, Rauhala sanoo.

Tampereen Ratikan etujoukkoihin!

Kuvan alapuolelta näet poimintoja 17.12.2019 järjestetystä rekrytointi-infosta.

Tampereen Ratikan rekryinfotilaisuus
Tampereen Ratikan rekryinfotilaisuus keräsi yli 200 kiinnostunutta kuulijaa Tredun auditorioon 17.12.2019. Tampereen Raitiotie Oy, Sari Mäkelä

VR rekrytoi 10 liikenteenohjaajaa ja 65 kuljettajaa.

  • liikenteenohjaajien hakuaika 17.12.2019 10.1.2020
  • liikenteenohjaajien koulutus alkaa 5/2020
  • kuljettajien rekrytointi alkaa 7/2020
  • liikennöinnin koeajot alkavat 11/2020
  • kuljettajien koulutus alkaa 12/2020
  • liikenne alkaa 9.8.2021

Liikenteenohjaajaksi hakevalta vaaditaan:

  • Traficomin asettamien veturinkuljettajien terveydentila- ja psykologisten soveltuvuus-vaatimusten (TRAFICOM/81078/03.04.02.01/2019) tulee täyttyä.​
  • Selkeä liikenneviestintä edellyttää hyvää kielitaitoa suomeksi.​
  • Ajaminen napakasti määritellyssä aikataulussa vaatii tarkkuutta, sääntöjen noudattamista ja hyvää paineensietokykyä.​
  • Epäsäännöllinen vuorotyö edellyttää sopeutumista erilaiseen työrytmiin.​
  • Ratikan asiakkaita ovat tamperelaiset arjen liikkujat, eli valmiutta asiakkaiden kohtaamiseen ja opastamiseen tulee olla.​
  • Ajokortti on oltava suoritettuna eikä taustalla saa olla vakavia liikennerikkomuksia.​
  • Taskusta pitäisi löytyä suoritettu toisen asteen tutkinto

Liikenteenohjaajien rekrytoinnin aikataulu

7.12.2019–10.1.2020 hakuaika​
10.–17.1. valinnat jatkoon hakemusten perusteella (50 henkilöä)​
17.1–24.1. sähköinen kykytesti​
24.1.–29.1. valinnat haastatteluihin (30 henkilöä)​
3.–21.2. henkilökohtaiset haastattelut​
10.2.–1.3. soveltuvuustestit (15 henkilöä) ​
17.2.–27.3. terveydentilatutkimukset (15 henkilöä)​
27.3. valinnat (10 henkilöä)

VR tarjoaa

  • JHL Rautatiealan työehtosopimus, Kaupunkiraideliikenne​
  • Tehtäväkohtainen palkkaus + henkilökohtainen osuus (heko) 0–18 %​
    • Raitiovaunun kuljettajan peruspalkka 2029,42 € + TESin mukaiset lisät
    • Liikenteenohjaajan peruspalkka 2590,00 € + TESin mukaiset lisät
  • Toistaiseksi voimassa oleva työsopimus​
  • Huimat henkilöstöedut ja Nysse-henkilökuntalipun

Koulutus Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa

Liikenteenohjaaja -koulutus​, hybridi-tutkinto. ​Hybridi –tutkinto on nimitys tutkinnosta, joka muodostuu useamman alan tutkinnon osista. Koulutus toteutetaan oppisopimuskoulutuksena. Liikenteenohjaajakoulutus kestää yhden vuoden.

​Liikenteenohjaajat suorittavat raitiovaununkuljettajakoulutuksen, joka muodostuu osista:​​

  1. Kuljettajana toimiminen 40 osp​
  2. Kaupunkiraideliikenne 60 osp​

Tämän lisäksi suoritetaan Lähiesimiehen ammattitutkinto​

  1. Lähiesimiehenä toimiminen, 70 osp​
  2. Kehittämistehtävä, 40 osp​

SFS 6002 sähkötyöturvallisuuskoulutus​

Oppisopimusajan teoriaosuuden (6kk) palkkaus

  • Ensimmäiseltä 2 viikolta ei makseta palkkaa (oikeus opintososiaalisiin etuuksiin) ​
  • 2 viikon jälkeen maksetaan TES:n mukainen oppisopimuspalkka (85% peruspalkasta)​

 

 

Lue myös:

Ratikan ammatteja: liikenteenohjaajalla on kokonaisuus hallussa >

Ratikan ammatteja: huoltoasentaja tuntee vaunun tekniikan läpikotaisin >