Tervetuloa
Ratikka-aikaan!

Ajankohtaista

Artikkelit

Ratikan taide

Lajinsa ensimmäinen

Ratikka-aika -verkkojulkaisu valottaa sinulle Tampereen Ratikka-arkea ja kertoo tarinoita niin matkustajien kuin Ratikan tekijöidenkin näkökulmasta. Hyppää kyytiin!

Millaista on elämä ratikkakaupungissa?

Ratikka muuttuu silmiemme edessä suunnitelmista tamperelaisten arjeksi. Alta löydät artikkeleita monesta näkökulmasta ja pääset seuraamaan Ratikan elämää niin somessa kuin mediassakin.

Koeliikenne viimeistelee Tampereen Ratikan

Kun Tampereen Ratikan koeliikenne saadaan käyntiin, se palvelee sekä Ratikasta kiinnostuneita kansalaisia että Ratikan kehittämistä. Koeliikenne näyttää käytännössä, miten Ratikka ja matkustajat pelaavat yhteen pysäkeillä, vaunuissa ja koko palveluketjussa. Koronapandemia asettaa koeliikenteelle omat haasteensa.

Matkustajia Tampereen Ratikassa
Ennakkoilmoittautuminen Tampereen Ratikan koeliikenteeseen avataan ma 3.5.2021 klo 12.00 Nyssen verkkosivuilla.

Testaaminen ja jatkuva parantaminen ovat olleet olennainen osa Tampereen Ratikan tarinaa alusta alkaen. Kaikkea täytyy testata: rataa, vaunuja, raitiotien erilaisia järjestelmiä ja kaiken tämän yhteistoimintaa. Tammikuusta 2021 lähtien testeihin on alettu tuoda mukaan vielä yhtä erittäin keskeistä elementtiä – matkustajia, joille Tampereen Ratikkaa tehdään.

Ensimmäisinä Ratikkaan pääsivät lukuisten vapaaehtoisten joukosta arpomalla valitut testimatkustajat. Toukokuussa aloitetaan mahdollisuuksien mukaan koeliikenne, jossa matkustusta avataan vaiheittain suurelle yleisölle. Koeliikenteessä matkustaja maksaa matkastaan normaalin maksun Nyssen lipuilla.

Matkustajat tekevät liikenteen

Matkustajilla on suuri vaikutus Ratikan liikennöintiin. Esimerkiksi Ratikan aikataulut on jo ennen koeliikenteen alkua koeajettu huolellisesti, mutta vasta matkustajien mukaantulo kertoo, miten suunnitelmat oikeasti toimivat. Vaikka matkustajien käyttäytymisestä on seudun bussiliikenteen perusteella paljon tietoa, Ratikka on omanlaisensa ja aivan uusi ympäristö.

– Seuraamme koeliikenteessä vielä monenlaisia asioita, esimerkiksi pysäkillä pysähtymisten kestoja, ihmisten ryhmittäytymistä pysäkillä ja vaunussa sekä maksamisen nopeutta ja sujumista, kertoo Nyssen asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen.

Ratikan kuljettajat keräävät kokemusta ja ajokilometrejä koulutuksensa aikana. Työn luonne muuttuu väistämättä, kun matkustajat tulevat mukaan – Ratikka on sama, mutta tilanne aivan eri kuin opetusajossa.

– Kuljettajalla on vastuu matkustajista ja lisäksi aikataulupaine. Ratikka on hyvin täsmällinen liikenneväline ja sen kuljettajilla on suuri halu pysyä aikataulussa, kertoo projekti-insinööri Niina Uolamo Tampereen Raitiotie Oy:stä.

Testimatkustajat astumassa Ratikkaan
Ensimmäiset testimatkustajat pääsivät Ratikan kyytiin 18.1.2021. Kuva: Pasi Tiitola/ Tampereen Raitiotie Oy

NysseLab haki ja sai vuoden 2020 loppupuolella suuren joukon vapaaehtoisia testimatkustajia, mutta koronapandemia on rajoittanut testiryhmien käyttämistä. Testaaminen on silti tuottanut kehitysideoita, joilla matkustamisesta tehdään mukavampaa ja sujuvampaa. Koeliikenteen aikana matkustajatestejä on mahdollista jatkaa, mutta toisenlaisessa muodossa.

– Koeliikenteessä voi olla liikkeellä itsenäisiä testaajia, jotka tekevät matkan ja raportoivat siitä tiettyjä asioita. Voimme myös mennä havainnoimaan matkustajien toimintaa, Salkonen kertoo.

Koeliikennettä koronan tahtiin

Tampereen Ratikan koeliikenteen oli määrä alkaa huhtikuun 2021 alussa, mutta koronan takia suunnitelmat menivät uusiksi. Koeliikenne aloitettiin aluksi ilman matkustajia. Ratikkainnostus kun on Tampereella sen verran korkealla, että tieto kyytiin pääsystä olisi todennäköisesti kerännyt nopeasti isonkin väkijoukon, ja se ei kevään pandemiatilanteessa ole järkevää eikä rajoitusten mukaista.

Koeliikenteessä tulee noudattaa voimassaolevia koronarajoituksia.

Koeliikenne lähtee matkustajien kanssa käyntiin vaiheittain 10. toukokuuta alkaen linjalla 3 eli Etelä-Hervannan ja Pyynikintorin välillä. Aluksi koeliikennettä ajetaan arkipäivisin tiettyihin kellonaikoihin, ja samaan aikaan tehdään edelleen Ratikan koe- ja koulutusajoja. Terveysturvallisen aloituksen varmistamiseksi kyytiin pääseminen vaatii alussa ennakkoilmoittautumisen. Koronatilanteen salliessa koeliikenne avataan matkustajille ilman ennakkoilmoittautumista ja tarjolle tulee avoimia vuoroja laajemmin liikennöintiajoin. Tämä vaihe on tarkoitus aloittaa linjalla 3 viimeistään 7. kesäkuuta 2021, kun bussit siirtyvät kesäaikatauluun.

Koeliikenteessä jokaisen matkustajan tulee muistaa oma vastuunsa koronaviruksen leviämisen ehkäisemissä. Kyytiin ei pidä mennä, jos on pieniäkin oireita. Lisäksi täytyy noudattaa suosituksia maskeista, hyvästä käsihygieniasta, turvaväleistä ja oikeasta tavasta yskiä ja aivastaa. Ratikassa taas panostetaan vaunujen siivoukseen ja ilmanvaihtoon sekä antibakteerisiin pinnoitteisiin.

Tarkoituksena on, että kesällä koeliikennettä ajetaan aamusta iltaan, mutta myöhäisiä iltoja, öitä ja viikonloppuja vain kokeiluluontoisesti. Testejä tarvitaan silti näihinkin vuoroihin, sillä matkustajat toimivat eri tavoin kuin arkena.

– Iltaisin ja viikonloppuisin ollaan yleensä rennommin liikenteessä, ja esimerkiksi vaunusta poistumien kestää pitempään kuin arkiliikenteessä. Tämä täytyy ottaa aikataulujen hienosäädössä huomioon, Uolamo sanoo.

Uutta opittavaa kaikille

Tampereen joukkoliikenteessä otetaan syksyyn mennessä käyttöön iso uusi järjestelmä, joten tuttuihin kuvioihin on luvassa muutoksia. Nysse-liikenteen linjastomuutokset tapahtuvat vaiheittain, ensin kesäliikenteen alkaessa 7.6.2021 ja sen jälkeen 9.8.2021, kun Ratikan varsinainen liikennöinti alkaa.

– Kevät ja loppukesä ovat kaikille meille joukkoliikenteen käyttäjille uuden opettelemisen aikaa. Kun näihin muutoksiin tottuu, Tampereen seudun joukkoliikenteessä pärjää pitkään, Salkonen toteaa.

Täältä voi tutkia tulevia linjastomuutoksia jo nyt: https://www.nysse.fi/ratikka/ratikka-ja-bussilinjastot.html

Lue myös:

Testimatkustajat varmistavat, että Ratikan kyyti on sujuvaa >

Haastattelussa Tampereen Ratikka >