Tervetuloa
Ratikka-aikaan!

Ajankohtaista

Artikkelit

Ratikan taide

Lajinsa ensimmäinen

Ratikka-aika -verkkojulkaisu valottaa sinulle Tampereen Ratikka-arkea ja kertoo tarinoita niin matkustajien kuin Ratikan tekijöidenkin näkökulmasta. Hyppää kyytiin!

Millaista on elämä ratikkakaupungissa?

Ratikka muuttuu silmiemme edessä suunnitelmista tamperelaisten arjeksi. Alta löydät artikkeleita monesta näkökulmasta ja pääset seuraamaan Ratikan elämää niin somessa kuin mediassakin.

Laura Gröndahl toi Ratikan kuosiin raikkautta ja suomalaista luontoa

Tuomi, sen oksalla västäräkki, raitiovaunu ja sydän – muotoilija Laura Gröndahl loi Tampereen Ratikalle kuosin, jonka hän toivoo ilahduttavan matkustajia vielä vuosienkin päästä.

Kuosisuunnittelija Laura Gröndahl Tampereen Ratikassa
Laura Gröndahl pääsi valmiiseen vaunuun toteamaan, miltä hänen suunnittelemansa kuosi näyttää Tampereen Ratikassa. Sepä on juuri sellainen kuin pitikin! Kuva: Päivi Stenroos

Mistä bussin penkissä oleva kangas tulee ja kuka sen on tehnyt? Laura Gröndahl muistelee miettineensä tällaisia kysymyksiä jo pienenä, ja nyt hän toden totta tietää niihin vastauksen. Gröndahlin Tampereen Ratikalle suunnittelema kuosi julkistettiin syyskuussa. Lopputulos on sitä mitä suunnittelija ajatteli ja toivoi: raikas, tyylikäs ja ajaton.

– Ihan huikea fiilis ja suuri kunnia, että saa istua tässä omalla kuosillaan, josta tulee pitkäksi aikaa osa monen ihmisen arkea, Gröndahl kuvaa ensitunnelmiaan Ratikan penkissä.

Raikkaus oli päällimmäinen teema, kun Gröndahl lähti luonnostelemaan Ratikan kuosia. Seuraavaksi mukaan tuli luonto – vastapainoksi sille, että Ratikalla reissataan kaupungissa ja monesti myös arjen kiireissä. Suomalaisesta luonnosta mukaan lennähti västäräkki, Pirkanmaan maakuntalintu, ja tuomi, joka on Pirkanmaalla sekä maakuntapuu että -kukka.

– Lisäksi kuosissa on Ratikka, ja joistakin istuimista voi löytää sydämen, joka on rakkaudenosoitus julkiselle liikenteelle, Tampereen Ratikalle ja sen käyttäjille, Gröndahl kertoo.

Tampereen Ratikan penkkien kuosi
Kuosin kuviot ovat matalampaa nukkaa, mikä tuo kankaaseen syvyyttä ja kiinnostavuutta. Kun tarkkaan katsoo, voi huomata että taustassa on kaksi eri värisävyä. Kuva: Samu Rytkönen

Julkiset kuosit – innostava uusi aluevaltaus

Muotoilija Laura Gröndahl asuu ja työskentelee nykyään Tuusulan Kellokoskella. Ratikan kuosia suunnitellessaan hän asui vielä Espanjassa ja arvelee, että se on hyvinkin voinut tuoda kuosiin tiettyä keveyttä. Tampere, Suomi ja ihana Suomen luonto olivat kuitenkin Gröndahlilla vahvasti mielessä työtä tehdessä.

– Teen yleensä paljon luonnoksia, ja niitä kertyi Ratikankin kuosista iso pinkka. Yllättävän helposti ja luonnollisesti se silti lopulta syntyi sen jälkeen, kun västäräkki ja tuomi olivat löytyneet. Asiantuntevan tiimin kanssa on ollut hyvä tehdä yhteistyötä, Gröndahl kertoo.

Takana on silti pitkä tie: Tampereen Ratikan kuosisuunnittelijaa lähdettiin etsimään avoimella portfoliohaulla jo syksyllä 2018. Osallistujista valittiin kolme suunnittelijaa jatkoon ja kuosiehdotuksia työstämään, ja tuomaristo teki lopullisen valinnan keväällä 2019. Laura Gröndahl nousi suosikiksi omaperäisen ja raikkaan, tulevaisuuteen suuntaavan tyylinsä ansiosta. Tämän jälkeen alkoi lopullisen kuosin kehittely.

Gröndahlin tausta on muodin ja vaateteollisuuden nopeiden syklien parissa, joten julkisen liikennevälineen pitkäikäinen kuosi on ollut hänelle innostava uusi aluevaltaus.

– Olisi hienoa päästä tekemään lisää julkisia kohteita. Muraaleja on olen jo tehnytkin. Kuosit taas ovat siitä ihania, että niitä voi laittaa ihan mihin vain – jos on pinta, siinä voi käyttää kuosia, Gröndahl sanoo.

Laura Gröndahlin Instagram-tili kertoo muotoilijan tuoreimmat kuulumiset.

Laura Gröndahl valokuvaa Tampereen Ratikalle suunnittelemaansa kuosia
Kuosit ovat Laura Gröndahlin intohimo, ja hän on piirtänyt, maalannut ja ommellut aina. Freelance-suunnittelu antaa mahdollisuuden tehdä luovaa työtä ja vapautta itsensä toteuttamiseen. Kuva: Päivi Stenroos

Lue myös:

Taide on pysyvä osa Tampereen Ratikkaa >

Tampereen Ratikan esteettömyys palvelee kaikkia >

Näin rakennetaan Tampereen Ratikan vaunut >