Tervetuloa matkalle Ratikka-aikaan

Ajankohtaista

Artikkelit

Lajinsa ensimmäinen

Tampereen Ratikka on Suomen modernein joukkoliikenneväline, jonka kyytiin pääset vuonna 2021. Tältä sivulta näet Ratikan kuulumiset - ensimmäisenä ja kootusti - ja aloitat matkan kohti Ratikka-aikaa jo nyt.

Millaista on elämä ratikkakaupungissa?

Ratikka muuttuu silmiemme edessä suunnitelmista tamperelaisten arjeksi. Alta löydät artikkeleita monesta näkökulmasta ja pääset seuraamaan Ratikan elämää niin somessa kuin mediassakin.

Tampereen Ratikalla matkustamisen ABC

Miten Tampereen Ratikalla matkustaminen käytännössä sujuu? Nappaa tästä neuvot ja vinkit, niin pääset huolettomasti ensimmäiseen reissuusi, kun liikennöinti alkaa.

Kolme matkustajaa istumassa Ratikan kyydissä ja katsomassa ulos ikkunasta.
Ensimmäiset matkustajat pääsivät Ratikan kyytiin toukokuussa. Kuva: Pasi Tiitola/ Tampereen Raitiotie Oy

Matkan suunnittelu ja liput

Nysse.fi on hyvä paikka aloittaa matka Tampereen Ratikalla. Sivuilta löydät jo nyt paljon tietoa Ratikasta, aikataulut ja reittioppaan. Reittioppaan avulla voit suunnitella matkojasi hyvissä ajoin etukäteen tai tarkistaa, milloin seuraava vuoro on tulossa lähimmälle pysäkillesi.

Aina matkaa ei tarvitse sen kummemmin suunnitella – jos olen päiväsaikaan liikkeellä Ratikan reitin varrella, voi olla yksinkertaisinta vain mennä pysäkille. Vuorojen väli ei ole pitkä, joten seuraava Ratikka tulee pian!

Kun astut Ratikkaan, sinulla pitää olla matkalippu hankittuna. Tapoja on monia. Ratikkamatkan voit maksaa busseista tutuilla Nyssen lipuilla: matkakortin arvo- tai kausilipulla, Nysse Mobiilista ostetulla mobiililipulla tai lähimaksulla.  Kertalipun voit ostaa etukäteen jälleenmyyntipisteistä – niistä tiedotetaan erikseen ennen liikennöinnin alkua.

Ratikassa ja busseissa on voimassa samat lippusäännöt, joiden mukaan esimerkiksi lastenvaunujen kanssa pääsee kyytiin maksutta ja yli 7-vuotiaan polkupyörästä menee matkustajan ikäryhmän mukainen kertamaksu. Maksuttomat, maksulliset ja kielletyt kulkuvälineet on listattu Nyssen sivuilla.

Pysäkillä

Ratikkapysäkeillä on näytöt, jotka kertovat reaaliaikaisesti, milloin seuraava vuoro on tulossa. Kun Ratikka lipuu paikalle, sille saa kaikin mokomin heilauttaa tervehdyksen, mutta pysähtymismerkkiä se ei tarvitse. Ratikka nimittäin pysähtyy linjansa jokaisella pysäkillä – ja kullakin pysäkillä aina samaan kohtaan.

Ratikan linjanumero kertoo, minne se on menossa, ja numerot on nopeasti opiskeltu: 1 kulkee välillä Kaupin kampus - Sorin aukio ja 3 välillä Hervantajärvi - Pyynikintori.

Turvallisuusvinkki: Ratikka kulkee hiljaisesti, joten aivan pysäkin raiteiden puoleisella reunalla ei kannata odotella, saati istuskella tai leikkiä!

Vaunun näkyvyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Tuulilasin alalaitaan on sijoitettu huomiovaloraita ja yläosaan voimakkaasti valaistu linjakilpi. Ajovaloina ovat hyvin näkyvät LED-valot. Vaunun keula on taaksepäin kallistettu, eikä siinä ole teräviä ulokkeita.

Kyytiin nouseminen

Vaunuun astutaan sisään keskiovista (niistä joissa on kaksi ovipuoliskoa), sillä lippujen lukulaitteet ovat niiden läheisyydessä. Tampereellakin kannattaa noudattaa kansainvälistä tapaa eli päästää ulos pyrkivät matkustajat ensin poistumaan. Esimerkiksi lastenvaunu- ja pyörätuolipaikoilta poistutaan keskiovista. Päätyovilla ei ole lippujen lukulaitteita, ja ne on ajalteltu lähinnä uloskäynneiksi.

Matkustaja istumassa Ratikassa ja katsomassa ulos ikkunasta.
Tampereen Ratikassa on 104 istumapaikkaa ja seisomapaikkoja lisäksi sen verran, että kaikkiaan 264 henkeä mahtuu mukavasti matkaan. Kuva: Pasi Tiitola/ Tampereen Raitiotie Oy

Kuljettaja näkee vaunun kameroista, mitä ovien luona tapahtuu, ja vaunu lähtee liikkeelle vasta kun pysäkillä olijat ovat ehtineet kyytiin. Sen sijaan kauempaa juoksevia Ratikka ei yleensä voi jäädä odottamaan, koska sillä on tarkka aikataulu noudatettavanaan. 

Tampereen Ratikan vaunu on matalalattiainen ja väljä, joten sinne ja siellä on helppo liikkua matkatavaroiden, polkupyörien, apuvälineiden, lastenvaunujen ja vastaavien kanssa. Niiden käyttäjille on myös varattu runsaasti omia paikkoja. Jos ne eivät riitä kaikille, kyytiin noustaan saapumisjärjestyksessä ja viimeisinä tulleet jäävät odottamaan seuraavaa vuoroa.

Pysäkin pinta ja vaunun lattia ovat samassa tasossa, ja niiden välinen rako on niin pieni, että sen yli kävelee tai rullaa helposti. Näkövammaisia varten on ulkona kepillä tunnusteltavat ohjausraidat ja sisällä vaunun lattiassa ohjaava kisko. Niitä seuraamalla pääsee ovilta suoraan istumapaikoille.

Lukuvinkki: Esteettömyys on ollut Tampereen Ratikan periaate alusta lähtien.

Kuinka isojen kantamusten kanssa Ratikkaan kannattaa pyrkiä? Pääsääntönä on, että sen minkä itse pystyy sujuvasti tuomaan sisälle saa tuoda – kuitenkin vaarantamatta muiden matkustajien turvallisuutta. Ja vaikka isoista ovista mahtuu sisälle monenmoista, terve järki kyllä kertoo, mitä ei voi laskea tavanomaiseksi matkatavaraksi. Neuvoa saat tarvittaessa myös Nyssen asiakaspalvelusta.

Matkustaminen

Nyt ollaan sisällä vaunussa! Ensin pitäisi huomata jokin lippujen lukulaitteista, sillä lippu tulee leimata aina kyytiin tullessa, myös vaihtaessa. Poikkeuksena on bussista ostettu paperinen kertalippu, jolla voi vaihtaa Ratikan kyytiin. Vaunun maksupääte ei osaa lukea sitä, mutta lippu säilytetään ja esitetään tarkastajalle pyydettäessä.

Matkustaja leimaa matkalippua Ratikassa.
Lipunleimauslaitteet sijaitsevat vaunujen keskiovien läheisyydessä. Kuva: Pasi Tiitola/ Tampereen Raitiotie Oy

Tilaa riittää, sillä vaunussa on kaikkiaan 104 istumapaikkaa ja seisomapaikkoja lisäksi sen verran, että kaikkiaan 264 henkeä mahtuu mukavasti matkaan. Erityisryhmien paikat on osoitettu symboleilla – kaikki voivat käyttää näitä paikkoja, kunhan tekevät tarvittaessa tilaa.

Tampereen Ratikan vaunuun on rakennettu älykkyyttä, mikä näkyy erityisesti vaunun infojärjestelmässä. Näyttötaulu kertoo muun muassa seuraavat pysäkit, matka-ajan niille ja mahdolliset jatkoyhteydet. Myös pysäkkikuulutukset opastavat matkanteossa.

Vaunun sisävalaistus on fiksu: se säätyy automaattisesti ulkovalaistuksen mukaan. Sitä voidaan säätää myös vuoden- ja vuorokaudenajan mukaan – aamulla vaunun valaistus on kirkkaampi ja iltapäivällä rauhallisempi. Jos taas puhelimesta uhkaa virta loppua, vaunun vastakkaisilta penkkipaikoilta löytyy mahdollisuus USB-lataukseen.

Perinteisten joukkoliikenteen sääntöjen mukaan Ratikassakin toivotaan, että matkustajat ottavat muut huomioon: eivät jää oville seisoskelemaan eivätkä varaa ylimääräisiä paikkoja kantamuksilleen. Korona-ajan suosituksena on asettua vaunuun mahdollisimman väljästi.

Turvallisuusvinkki: vaikka Ratikan kyyti on tasaista, kannattaa silti etsiä istumapaikka tai pitää seistessään kiinni tarjolla olevista tangoista tai lenkeistä.

Katso havainnollistavat animaatiomme Ratikalla matkustamisesta täältä >>

Tamperelainen vaunu

Tampereen Ratikan vaunun suunnittelu alkoi vuonna 2017, ja siitä tehtiin alusta lähtien tamperelainen. Asukkaat pääsivät äänestämään vaunun värityksestä ja päätyivät tiilenpunaiseen, joka kertoo osuvasti seudun punatiilisestä teollisesta historiasta.

Matkustajia odottamassa ratikkapysäkillä vaunuun pääsyä.
Tampereen Ratikka perustuu Skoda Transtechin pohjoisten olojen Artic-malliin, mutta suunnittelua on jatkettu juuri tamperelaisten tarpeet silmällä pitäen. Kuva: Pasi Tiitola/ Tampereen Raitiotie Oy

Penkkien kuosin yksityiskohdista on mahdollista bongata paikallista kuvastoa: maakuntalintu västäräkki ja tuomi, joka on sekä maakuntakasvi että -kukka. Kun vaunusta hoksaa sanataidetta, kyse on paikallisten kirjailijoiden sitaateista.

Vaunun molemmissa päissä on ohjaamo, joten Tampereen Ratikkaa ei tarvitse kääntää linjan päässä. Kuljettaja yksinkertaisesti kävelee ohjaamosta toiseen ja vaunun matka voi jatkua kohti toista päätepysäkkiä, kun aikataulu niin sanoo.

Ohjaamo on suunniteltu ammattikuljettajien avulla. Siellä on paljon säätömahdollisuuksia, jotta ajoasento saadaan jokaiselle kuljettajalle mukavaksi ja helppoa ajamista palvelevaksi. Isot ikkunat takaavat kuljettajalle hyvän näkyvyyden ulos, ja lisäksi vaunussa on kameroita, joilla kuljettaja voi tarkkailla vaunun sivuja ja erityisesti ovien aluetta.

Kyydistä pois

Matkan edistymistä voit seurata infonäytöistä ja pysäkkikuulutuksista. Ei ole lainkaan hassumpi ajatus siirtyä ajoissa kohti ulko-ovea, jotta pääsee poistumaan vaunusta sujuvasti. Ratikka pysähtyy joka pysäkille, joten stop-nappia ei tarvitse hamuilla.

Ovien avauspainikkeet vaunuissa on. Niitä käytetään jos kuljettaja ei ole automaattisesti avannut ovia. Esimerkiksi kovilla pakkasilla voi olla mukavampaa avata ovia vain tarvittaessa.

Ratikkamatka on tehty. Eipä siis muuta kuin moro, ja seuraavaa reissua suunnittelemaan!

Lähteet:

– Asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen, Nysse, haastattelu helmikuussa 2021

– Kalustopäälikkö Ali Huttunen, Tampereen Raitiotie Oy videossa ”Tampereen Ratikan esittely”, julkaistu syyskuussa 2020

Lue myös:

Koeliikenne viimeistelee Tampereen Ratikan >
Testimatkustajat varmistavat, että Ratikan kyyti on sujuvaa >